RAKAMAN PERJALANAN MASTER OF ISLAMIC STUDIES OUM (Tugasan)
Tugasan Metodologi Dakwah (Semester Januari 2023)
TUGASAN 1
1.0 PENGENALAN
Usaha menyeru dan mengajak manusia untuk berbuat kebaikan dan bersungguh-sungguh
pada meraih hidayah Allah dengan melaksanakan amar makruf nahi mungkar merupakan
satu usaha yang lebih dikenali sebagai dakwah (Siti Rohmatul Fatihah, 2018). Dr
Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya, Thaqafah al-Da’iyyah menyatakan bahawa
dakwah ialah usaha membawa orang lain kepada Islam, agar dia dapat mengikut
petunjuk agama, melaksanakan semua ketetapannya, juga mengkhususkan segala
bentuk penghambaan diri dan ketaatan kepada Allah semata-mata serta menjauhi
segala belenggu yang bukan daripada Allah (taghut) yang terpaksa
dipatuhi, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran seterusnya berjihad
pada jalan-Nya (Ab.Aziz Mohd Zin, 1997). Al-Fayumi pula berpandangan bahawa
maksud dakwah adalah menyeru kepada suatu matlamat yang mulia bagi memperoleh
keredhaan Allah SWT melalui teladan Rasulullah SAW dalam sunnahnya (Aminudin
Basir & Akila Mamat, 2012).
Dalam konteks ini, umat Islam diseru oleh Allah
SWT untuk menyebarkan keindahan dan hidayah Islam sebagaimana firman-Nya :
وَلْتَكُنْ مِّنْكُمْ اُمَّةٌ
يَّدْعُوْنَ اِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ
الْمُنْكَرِ ۗ وَاُولٰۤىِٕكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَ
“Dan hendaklah ada di
antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan
Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada
segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang
bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.”
(Surah Ali
Imran: 104)
Ini juga dapat difahami dari firman Allah SWT yang
menyatakan bahawa semua manusia merupakan sasaran dakwah, firman-Nya :
وَمَآ اَرْسَلْنٰكَ اِلَّا
كَاۤفَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيْرًا وَّنَذِيْرًا وَّلٰكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لَا
يَعْلَمُوْنَ
“Dan
Kami tidak mengutus kamu, melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai
pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan
manusia tiada mengetahui.”
(Surah Saba’ ayat 28 )
Konsep dakwah diterjemahkan menerusi gabungjalin
yang erat beberapa sudut yang antara satu dengan yang lainnya saling melengkapi,
iaitu merangkumi bentuk, sasaran dan kaedah dakwah. Menelusuri perbincangan
mengenai bentuk dakwah, ia terbahagi kepada dua iaitu dakwah Islamiyyah dan
dakwah Islahiyyah. Cakupan dakwah Islahiyyah lebih khusus kepada
komuniti Muslim bertujuan untuk memperbaiki dan menambahbaik kualiti keislaman
dalam diri mereka berbanding dakwah Islamiyyah yang lebih umum meliputi
masyarakat non Muslim (Abu Dardaa et.al, 2014).
Selanjutnya, klasifikasi sasaran dakwah pula tidak
jauh berbeza dari pembahagian bentuk dakwah tersebut iaitu kumpulan pertama
digelar sebagai mad’u ijabah iaitu merujuk kepada kumpulan orang Islam
yang telah menerima seruan Islam serta melaksanakan peraturan-peraturan di
dalamnya. Manakala kumpulan kedua pula
dikenali sebagai mad’u dakwah yang merujuk kepada golongan non Muslim
yang belum menerima petunjuk kebenaran Islam dan masih berada dalam kesesatan lantaran
penolakan mereka terhadap Islam atau pun kerana seruan dakwah belum lagi disampaikan
kepada mereka (Khairul Azhar Meerangani, 2019).
Tambahan lagi, berdakwah kepada orang lain adalah
sebahagian daripada tugas sosial dan kemanusiaan supaya masyarakat memperoleh
kebahagiaan hidup dalam kebenaran. Ini kerana, berpandukan penelitian oleh
Fajeri Arkiang dan Rabiatun Adwiah (2019), antara objektif utama dakwah adalah
berkongsi risalah Islam dengan orang lain serta menyediakan kesempatan dan
ruang bagi golongan sasaran tersebut untuk memahami dan mempelajari hakikat
sebenar Islam dan ajarannya, sehingga sampai kepada satu fasa mereka mampu membuat
keputusan melalui penilaian yang berinformasi serta adil lagi saksama tentang
deen yang mulia ini. Ia bertujuan agar manusia seluruhnya mendapat kebahagiaan di
dunia dan akhirat. Dalam kata lain, melalui usaha dakwah yang dilaksanakan,
masyarakat akan mampu mempertaut kembali fitrah kemanusiaannya dengan agama
serta menghadirkan kesedaran untuk memperakui kebenaran Islam dan mengamalkan ajaran-ajarannya
sehingga kesejahteraan hidup benar-benar terwujud.
Lazimnya, kaedah serta perlaksanaan dakwah banyak
melibatkan proses interaksi dan komunikasi antara seorang dai’e (subjek
dan sumber dakwah) dengan mad’unya yang menjadi objek atau sasaran
dakwah (Zulkefli Aini, 2014). Ini kerana pendekatan sedemikian memberikan
pengalaman dan ilmu bagi memahami tingkah laku manusia yang terikat kepada
sebab musabbab (cause and effect ) dengan kebolehmungkinan yang
sangat luas tetapi kekal sistematik. Dalam hal ini, al-Quran melalui firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat
13 menganjurkan keperluan untuk saling kenal mengenal yang sudah pasti ianya
bukan sekadar melibatkan perbezaan kaum, bahkan juga perbezaan dari segi agama dan
kepercayaan, agar manusia belajar mengurus perbezaan tersebut sebagai medan
kenal mengenal dan menjauhi prasangka serta perbalahan.
Sehubungan itu,
penulisan ini akan memfokuskan kepada memberi jawapan terhadap beberapa
persoalan yang sering menjadi tanda tanya kepada masyarakat bukan Islam terutama
mengenai konsep ketuhanan dengan berencam tanda soal yang timbul serta
membincangkan peranan pendakwah dari aspek kefahaman dan kesedaran terhadap
budaya dan kepercayaan agama lain. Tambahan lagi, di
saat dunia hari ini sedang berhadapan dengan arus globalisasi di mana pelbagai
perubahan berlaku cepat dengan perlbagai persoalan pula menyusul dan memerlukan
jawapan segera tetapi tepat dan menyelesaikan.
2.0 PERSOALAN TENTANG KEWUJUDAN ALLAH SWT
Adakah Allah itu wujud? Apakah perbezaan antara Tuhan dan Allah? Bagaimanakah
perasaan menyembah Tuhan yang tidak dapat dilihat?
Persoalan kewujudan Allah SWT sebagai Tuhan yang wujudnya Dia beerti
‘ada’ dan selayaknya disembah, pastinya bukan menjadi satu tanda tanya yang
besar kepada orang-orang yang beriman. Keadaan ini berbeza dengan masyarakat
non Muslim yang rata-rata menyembah ‘Tuhan’ mereka yang dapat dilihat, termasuk
juga golongan ‘free-thinker’ atau ateis yang tidak mempercayai sama sekali
kewujudan Tuhan dan banyak terpengaruh dengan idea-idea dan ideologi berteraskan
logik akal. Ini kerana, umat Islam yang benar-benar beriman, menyakini
kewujudan Allah lantaran perkara tersebut sudah dikhabar dan disampaikan oleh
Nabi SAW, sahabat, para ilmuwan dan masyarakat Islam sebelum mereka.
Selain itu, kerangka kepercayaan yang paling asas iaitu Allah SWT sebagai
Tuhan yang selayaknya disembah, Pencipta, Pemilik dan Penguasa sekalian alam
iaitu rukun pertama dalam senarai Rukun Iman, lazimnya sudah mula ditanamkan
sejak usia kanak-kanak lagi, sama ada melalui didikan ibu ayah di rumah mahu
pun pembelajaran secara formal dan bersilibus di sekolah. Abdullah Nasih ‘Ulwan
di dalam karyanya, Tarbiyah al-Aulad Fi al-Islam telah
menyenaraikan tujuh elemen yang perlu dititikberatkan oleh golongan pendidik
semasa berlangsungnya proses pendidikan terhadap anak-anak, dan elemen pertama
serta terpenting adalah pendidikan keimanan (Siti Nurjanah Mastor, Talhah
Ajmain & Jimaain Safar, 2019).
Menghadirkan keyakinan dalam diri seorang Muslim bahawa Allah SWT
sebagai Tuhan Yang Maha Berkuasa dan berbeza dari ‘Tuhan’ lain yang disembah
oleh golongan bukan Islam amat penting; sebagaimana signifikannya tugas pendakwah
pada memberikan penjelasan akan hakikat perbezaan tersebut kepada golongan non
Muslim. Terdapat banyak dalil, petunjuk dan bukti-bukti yang mengarah kepada
kewujudan Allah SWT dan perbezaan Allah SWT sebagai Tuhan Yang selayaknya
disembah, walaupun pernyataan ini sering dinafikan terutama oleh golongan yang
menolaknya. Antara dalil dan bukti-bukti berkenaan ialah :
2.1 Dalil dari al-Quran dan Sunnah serta pandangan ulama
Hakikatnya, fitrah yang wujud dalam diri manusia memperakui
kewujudan Tuhan yang menciptakan alam ini. Hasan Habannakah ketika menghuraikan
tentang fitrah, beliau menjelaskan bahawa seorang manusia yang benar-benar sempurna
akalnya mampu merasai hakikat perasaan ini dan meyakininya walaupun dia tidak
dapat menemukan apa-apa pengesahan mengenainya. Beliau menyatakan, dalil
fitrah tersebut mendahului pengkajian (dalil nazori) pada membuktikan
kewujudan Allah SWT bahkan ada masanya ia lebih teliti dan lebih benar (Mohd
Fauzi Hamat, Mohd Hasrul Shuhari, Muhammad Hafizi Rozali & Ahmad Hafiz Ali
Makdom, 2021).
Oleh kerana itu, boleh dikatakan keyakinan masyarakat Muslim tentang
kewujudan Allah SWT, diperkukuhkan lagi menerusi penelitian kepada kejadian
alam dan manusia, di mana Dia Yang Maha Kuasa telah mengurniakan wahyu dan akal
fikiran yang digandingkan seiringan dalam menghayati keagungan dan kekuasaan-Nya,
seterusnya mendekatkan diri kepada-Nya. Dr Muhammad Said Ramadhan al-Buthi
dalam penulisannya, Kubraa al-Yaqiniyyat al-Kauniyyat, beliau menyatakan
di samping hujah fitrah dan sejarah, proses untuk memperoleh hakikat keyakinan
tentang kebenaran wujudnya Tuhan iaitu Allah SWT dapat dicapai melalui dua jalan
berikut (Muhammad Rashidi Wahab, 2018) :
1.Memerhati dan mengamati melalui pancaindera terhadap perkara-perkara
yang diciptakan oleh-Nya seperti penciptaan alam semesta yang semuanya
bermanfaat untuk manusia, tidak sia-sia. Dengan melakukan analisis menerusi kaedah
berfikir (mantik) yang tepat, seseorang itu akan berkeyakinan melewati
bukti-bukti kewujudan Allah SWT, dan secara tidak langsung pula membuktikan
kebenaran para rasul yang menjadi utusan Allah SWT.
2.Mengkaji kewujudan Allah SWT berdasarkan perkhabaran
yang disampaikan kepada manusia melalui al-Quran dan hadis mutawatir serta
hadis sahih. Penulis bersetuju dengan kenyataan ini kerana satu hakikat yang
tidak kurang penting untuk disedari ialah bagi membuktikan sesuatu itu wujud, keboleh
capaiannya tidak hanya terbatas kepada pencaindera yang lima sahaja, sebaliknya
pemakluman serta pemberitahuan daripada sejumlah orang sehingga bilangan yang
menyampaikan sesuatu khabar itu sukar dinafikan, ia juga merupakan suatu kaedah
pembuktian kewujudan yang tidak boleh dinafikan.
Berhubung perkara ini, Allah SWT telah berfirman di dalam Al-Quran ayat
4-5, Surah al-Jaathiyah :
وَفِيْ خَلْقِكُمْ وَمَا
يَبُثُّ مِنْ دَاۤبَّةٍ اٰيٰتٌ لِّقَوْمٍ يُّوْقِنُوْنَۙ
وَاخْتِلَافِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَآ اَنْزَلَ
اللّٰهُ مِنَ السَّمَاۤءِ مِنْ رِّزْقٍ فَاَحْيَا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا
وَتَصْرِيْفِ الرِّيٰحِ اٰيٰتٌ لِّقَوْمٍ يَّعْقِلُوْنَ
“Dan pada kejadian diri kamu sendiri, serta (pada
kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, terdapat juga tanda-tanda (yang
membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya. Dan (pada)
pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga (pada) rezeki yang
diturunkan oleh Allah dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan
di bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran angin, (semuanya itu
mengandungi) tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya,
kebijaksanaanNya, serta keluasan rahmatNya) bagi kaum yang mahu menggunakan
akal fikiran.”
Jelas dari maksud ayat-ayat yang disebutkan di atas, gesaan Allah
SWT untuk melihat penciptaan alam selain diri manusia sendiri adalah bagi
membuktikan bahawa faedah dan manfaat kejadian alam ini seluruhnya akhirnya
kembali semula kepada manusia (Kamarul Azmi, 2018). Sebagai contoh:
(a) Bumi dicipta oleh Allah SWT dengan peredaran siang
dan malam agar di siang harinya manusia boleh beraktiviti dan berusaha serta bekerja
mencari rezeki, sementara malam harinya pula mereka mendapat kerehatan dan
tidur.
b) Penciptaan langit dan awan yang menurunkan hujan sebagai
minuman kepada haiwan dan manusia selain dapat dimanfaatkan untuk mengairi
tanaman agar dapat hidup subur bagi memberikan manusia sayuran, buah-buahan dan
makanan. Tumbuh-tumbuhan lain yang mendapat siraman air hujan juga seperti
rumput-rumput dan lain-lain dapat dimakan oleh binatang ternakan yang akhirnya
manusia boleh menggunakan binatang ternakan sebagai makanan dan kenderaan
mereka.
Sementara itu, al-Quran juga membentangkan banyak ayat-ayat yang
menjelaskan ‘siapa’ Dia dan bagaimanakah sifat-sifatNya yang membezakan Allah
SWT sebagai Tuhan berbanding ‘Tuhan-Tuhan’ selain-Nya. Paling pertama adalah surah
terawal di dalam al-Quran iaitu surah al-Fatihah. Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud :
“Segala puji bagi
Allah Tuhan sekalian alam. Ia (surah al-Fatihah) adalah tujuh ayat yang diulang-ulang
bacaannya dan seluruh al-Quran yang amat besar kemuliaannya yang telah
diberikan kepadaku.”
(Riwayat al-Bukhari (5006))
Kandungan surah ini juga mengenengahkan penelitian bahawa Allah SWT
adalah Tuhan yang yang memiliki keutamaan dan ditujukan kepada-Nya puji dan
puja selaku ‘Rabb’ seluruh alam, Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha
Memiliki, Yang Disembah, Yang Maha Menentukan dan Pemberi Petunjuk (Khatijah
Othman & Muhammadul Bakir, 2022).
Seterusnya surah al-Ikhlas, merupakan surah yang menjelaskan secara
ringkas tetapi tepat dan padat tentang Allah SWT iaitu Dia adalah Tuhan Yang
Maha Esa, Dia tempat meminta pertolongan, tidak beranak dan tidak diperanakkan
dan tidak ada sesuatupun yang menyamai-Nya. Di dalam satu hadis ada menceritakan
keadaan di mana musyrikin Mekah bertanya kepada Baginda Nabi SAW akan ‘siapakah’
ALLAH? Lalu Nabi SAW memberikan jawapan sebagaimana yang telah disuruh
oleh ALLAH dalam surah al-Ikhlas (Luqman Tarmizi, 2019). Syeikh Muhammad
al-Tahir ibn ‘Asyur turut mengenengahkan kenyataannya bahawa nama al-Ikhlas
lebih dikenali berbanding nama-nama lain seperti al-Tafrid, al-Tajrid,
al-Tauhid dan lain-lain, kerana kalimah al-Ikhlas itu telah memadai menghimpunkan
makna-makna surah ini iaitu ia mendidik manusia untuk menerapkan sifat ikhlas
dalam mengabdikan diri kepada Allah SWT; satu konsep akidah yang bebas daripada
mensyirikkan Allah SWT dalam ketuhanan (Luqman Tarmizi, 2019).
Lebih menarik, Firdaus Wong Wai Hung (2016), selaku pengasas dan
juga Presiden Muslim Revert Malaysia (MRM), ada menjelaskan bahawa orang-orang
bukan Islam yang mengimejkan Tuhan-tuhan mereka dengan alasan untuk memperkuat keyakinan mereka
agar lebih fokus dalam beribadat, lantas mereka membuat lakaran, lukisan dan
ukiran yang mewakili ‘wajah’ tuhan mereka. Sebagai contoh di dalam agama Hindu,
terdapat ukiran tuhan dan dewa-dewi mereka. Demikian juga ukiran patung Buddha
dan Kwang Ying bagi agama Buddha; sementara dalam Kristian, penganut-penganutnya
percaya bahawa tuhan mengambil bentuk seorang manusia iaitu Jesus. Hakikatnya,
mereka telah melanggar disiplin beragama yang menegaskan bahawa Tuhan tidak berjisim
dan memiliki rupa dan kenyataan ini amat selari dengan fitrah dalam diri
manusia yang memahami bahawa Tuhan itu tidak menyerupai
sesuatu ( لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ). Bahkan, isu ini turut tercatat di dalam teks agama-agama
dunia berkenaan yang menegaskan tentang tidak boleh mewajahkan Tuhan apatah
lagi memberhalakan ciptaan-ciptaan itu.
2.2 Bukti dari sains dan analogi
Pandangan dari sudut sains juga menjelaskan bahawa sesuatu itu boleh
dilihat sekiranya ia berjisim, sedangkan Allah SWT tidak berjisim kerana jisim
itu sendiri adalah ciptaan Allah. Jelasnya, Allah itu wujud tanpa menyamai
sesuatu pun di alam ini sama ada jisim ataupun sifat jisim (Zulkifli Muhammad
al-Bakri, 2021). Oleh kerana itu, Allah SWT sendiri melalui al-Quran telah mengenengahkan
jawapan kepada persoalan tentang kewujudan-Nya yang tidak dapat dilihat dengan
mata; firman Allah SWT :
لَا تُدْرِكُهُ الْاَبْصَارُ
وَهُوَ يُدْرِكُ الْاَبْصَارَۚ وَهُوَ اللَّطِيْفُ الْخَبِيْرُ
“Ia tidak
dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata, sedang Ia dapat melihat (dan
mengetahui hakikat) segala penglihatan (mata), dan Dia lah Yang Maha Halus
(melayan hamba-hambaNya dengan belas kasihan), lagi Maha Mendalam
pengetahuanNya.”
(Surah al-An’am ayat 103 )
Berpandukan ayat di atas, akal yang sejahtera dan sempurna dapat
dimanfaatkan untuk menuntun manusia bagi memahami bahawa Allah SWT tidak menciptakan
manusia atau makhluk lainnya dengan kapasiti atau kemampuan untuk melihat-Nya
ketika di dunia ini. Keadaan tersebut bukan beerti menafikan kewujudan Allah SWT,
bahkan ia sebagai petunjuk bahawa Allah Maha Besar sehingga makhluk ciptaan-Nya
yang lemah tidak akan mampu untuk melihat secara langsung dan terus dengan mata
kepala mereka (Anik Masriyah, 2020). Apabila
Allah SWT tidak berada dalam ruang lingkup unsur-unsur yang berjisim tersebut,
maka sudah pasti Dia tidak dapat dilihat oleh makhluk yang diciptakan-Nya, yang
semuanya merupakan unsur berjisim. Lebih dari itu, manusia hanya mampu
membayangkan sesuatu yang pernah dilihat atau diketahuinya sahaja yang berada
dalam ruang masa dan berjisim sedangkan Allah berada di luar dari ruang masa
tersebut.
Hakikatnya, bagi golongan non Muslim yang tidak terdedah dengan
ayat-ayat al-Quran berkait alam semesta ini, mereka masih mampu memperakui
bahawa setiap sesuatu yang wujud dan apa-apa peristiwa yang berlaku dalam kehidupan
di sekitar mereka pasti ada pelaku atau penyebabnya. Walaupun ‘kewujudan’
sesuatu atau seseorang tersebut tidak dapat mereka lihat, namun mereka masih
dapat merasai keberadaannya juga menikmati faedah atau kebaikan yang ada. Contohnya
:
a) Bila melihat makanan terhidang di atas meja rumah,
biarpun makanan tersebut dibeli dari kedai atau restoran luar, sudah pasti ada
orang yang membeli bahan-bahan masakan tersebut, menyediakannya dan kemudian
memasaknya. Ia tidak akan ‘terwujud’ sendiri. Bahkan, makanan yang siap
terhidang itu, sebelumnya ada seseorang yang telah meletakkannya di pinggan dan
meja makan untuk dinikmati.
b) Jika seseorang yang baru tiba di tepi pantai, melihat
ada jejak kaki di atas pasir-pasir yang memutih; pastinya dia percaya bahawa
kesan tapak kaki tersebut telah ditinggalkan oleh seseorang lain yang lebih
dahulu melalui pantai tersebut, walaupun dia tidak melihat orang dan kejadian
berkenaan berlaku. Pastinya, jika dikatakan kepadanya bahawa kesan tapak
kaki tersebut terjadi sendiri atau secara kebetulan terbentuk akibat ombak dari
laut yang menghempas pantai, dia tidak akan mempercayainya sama sekali.
c) Perkakasan elektrik di rumah seperti kipas, lampu,
peti sejuk, televisyen, cerek elektrik, gajet dan semua peralatan yang
menggunakan tenaga elektrik, walaupun manusia tidak dapat melihat arus elektrik
dengan mata kasar, namun manusia percaya ia wujud apabila alat-alat elektrik di
sekeliling mereka tersebut berfungsi dan boleh digunakan dengan baik.
Situasi seumpama ini adalah sebagaimana yang dialami oleh orang-orang
Islam yang beriman yang menyembah Allah SWT sebagai Tuhan yang wujud tetapi
tidak dapat dilihat dan disaksikan oleh mata fizikal namun dapat ‘dirasai’ oleh
hati (rohani), yang bukti kewujudan serta keagungan-Nya memadai dengan
mengamati alam semesta serta penciptaan makhluk lainnya termasuk manusia. Oleh
kerana itu, jika ciptaan-ciptaan lain itu pun manusia masih diselubungi
keraguan pada fikiran, justeru mereka perlu mengamati pada ciptaan yang mereka
tidak mampu meraguinya, iaitu diri manusia itu sendiri (Muhammad Rashidi Wahab,
2018).
Berkait isu ini, terdapat satu kisah yang masyhur tentang dialog
Imam Abu Hanifah dan golongan Dahriyyah (Ateis) yang berpendirian bahawa
alam ini terjadi sendiri tanpa ada yang menciptanya, atau dalam kata lain mereka
menafikan kewujudan Allah SWT Yang Maha Mencipta. Sungguhpun kisah tersebut tidak
dapat dipastikan kesahihannya, namun ia diriwayatkan oleh ramai ulama berwibawa
dalam karya-karya mereka, antaranya : Imam Fakhr al-Din Muhammad bin Umar
al-Razi dalam tafsirnya, Tafsir al-Kabir wa Mafatih al-Ghaib, jilid 2,
mukasurat 108 dan Imam Ibn Kathir, menerusi karyanya, Tafsir al-Quran
al-Azim, yang telah ditahqiq oleh Sami bin Muhammad al-Salamah,
jilid 1, mukasurat 197 (Muhammad Rashidi Wahab, 2018).
Kisah dialog tersebut berlaku apabila seorang ilmuan besar golongan Dahriy
dengan penuh kesombongan bertanyakan persoalan kewujudan Tuhan kepada Imam Abu
Hanifah yang pada ketika itu masih dalam usia kanak-kanak. Berikut adalah dialog
tersebut :
Dahriy : Apakah Allah itu wujud? Jika wujud di manakah
Allah?
Abu Hanifah: Ya, wujud dan Allah tidak bertempat.
Dahriy: Bagaimana wujud tetapi tidak bertempat itu?
Abu Hanifah : Dalilnya ada pada diri kamu sendiri.
Bukankah kamu ada nyawa? Di manakah letaknya nyawa atau roh kamu itu? Di
kepala, perut atau kaki kamukah?
Ulama Dahriy tersebut diam membisu mendengar pertanyaan
Abu Hanifah.
Abu Hanifah : Bukankah air susu itu mempunyai
minyaknya?
Dahriy : Ya
Abu Hanifah : Di manakah tempat minyak itu, di dalam
susu? Di sebelah atas susu atau di sebelah bawahnya?
Sekali lagi ulama Dahriy tersebut tidak mampu menjawab
soalan Abu Hanifah.
Abu Hanifah : Sebagaimana roh itu tiada tempat di
tubuh badan dan minyak tidak bertempat di dalam susu, justeru demikian jugalah
Allah SWT tidak bertempat di alam dunia ini.
Dahriy : Apa yang ada sebelum Allah SWT dan selepas
Allah SWT, apakah buktinya?
Abu Hanifah: Tiada sesuatu sebelum Allah SWT dan
tiada sesuatu selepas Allah SWT. Buktinya ada pada anggota badan kamu. Tiada
sesuatu pun yang mendahului ibu jari tanganmu dan tiada sesuatu pun yang ada
selepas jari kelingkingmu. Demikian juga dengan Allah SWT. Tiada sesuatu
sebelum-Nya dan tiada sesuatu selepasnya-Nya.
Dalam hal ini, Allah SWT menempelak keadaan orang-orang yang menolak
keimanan kepada-Nya dengan mengembalikan persoalan sinis untuk mereka
memikirkan tentang kejadian diri mereka sendiri sebagaimana maksud firman-Nya
dalam Surah al-Tur ayat 35-36 :
اَمْ خُلِقُوْا مِنْ غَيْرِ
شَيْءٍ اَمْ هُمُ الْخَالِقُوْنَۗ
“(Mengapa mereka tidak beriman?) Adakah mereka telah
tercipta dengan tiada yang menciptanya, atau adakah mereka yang mencipta diri
mereka sendiri?
اَمْ خَلَقُوا السَّمٰوٰتِ
وَالْاَرْضَۚ بَلْ لَّا يُوْقِنُوْنَۗ
Adakah mereka yang mencipta langit dan bumi itu?
(Sudah tentu tidak!) Bahkan mereka adalah orang-orang yang tidak meyakini
(kebenaran apa yang mereka pernah mengakuinya).”
3.0 KEPENTINGAN PENDAKWAH MEMAHAMI, MENGUASAI DAN MENDALAMI AGAMA
SERTA KEPERCAYAAN LAIN SEBAGAI ILMU DAN HUJAH.
Allah SWT dalam ayat-ayatNya amat menegaskan kepentingan berdakwah sebagaimana
firman Allah SWT :
كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّةٍ
اُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَتُؤْمِنُوْنَ بِاللّٰهِ ۗ وَلَوْ اٰمَنَ اَهْلُ الْكِتٰبِ لَكَانَ خَيْرًا
لَّهُمْ ۗ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُوْنَ وَاَكْثَرُهُمُ الْفٰسِقُوْنَ
“Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat
yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat
segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk
dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).
Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang
semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara
mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.”
(Surah
Ali Imran: 110)
Senario ini menjelaskan bahawa pendakwah yang memahami, menguasai,
dan mendalami agama dan kepercayaan lain akan dapat membantu mereka untuk
memberikan penerangan yang meyakinkan. Ia juga memberi nilai tambah kepada
seseorang daie itu bagi membantu mereka dalam melaksanakan dakwah yang efektif selain
dapat membangun hubungan yang baik dengan masyarakat.
Selain itu, pendakwah yang berkeahlian dalam ilmu dan hujah juga menyediakan
mereka dengan hikmah atau kebijaksanaan untuk memahami pandangan dari perspektif
yang berbeza sehingga mereka dapat membina komunikasi yang konstruktif seterusnya
memberikan jawapan yang tepat. Antara contoh pendakwah yang baik selain
daripada Rasulullah SAW dari kalangan sahabat ialah Musab bin Umair yang telah
diutus oleh Baginda ke Madinah sebelum berlakunya hijrah sehingga dikatakan
bahawa beliau telah berhasil mengislamkan hampir sepertiga penduduk Madinah. Demikian
juga perutusan dakwah Muaz bin Jabal ke negeri Yaman (Zulkifli Muhammad al-Bakri,
2022).
Selanjutnya, seorang pendakwah yang berjaya adalah dinilai dari
sudut keilmuan dan kemahirannya dalam aktiviti pendakwahan. Kerana itu, Dr Yusuf
al-Qaradawi dalam karyanya, Thaqafah ad-Daiyah telah menggariskan keperluan
seseorang atau sekumpulan pendakwah untuk mengimbangi antara ilmu agama Islam
yang dimilikinya dengan ilmu-ilmu sokongan yang lain (Ismail Naim Abdullah
& Abdul Ghafar Don, 2019). Konsep yang diutarakan oleh Yusuf al-Qaradawi
ini meliputi aspek-aspek berikut: 1. Pengetahuan berteraskan Islam (Thaqafat
al-Islamiah) 2. Pengetahuan berteraskan Sejarah (Thaqafat al-Tarikhiyyah)
3. Pengetahuan berteraskan Sastera dan Bahasa (Thaqafat al-Adab wa al-Lughawiyyah)
4. Pengetahuan berteraskan Kemanusiaan (Thaqafat al-Insaniah) 5.
Pengetahuan berteraskan Ilmiah (Thaqafat al- lmiyyah) 6. Pengetahuan
berteraskan Realiti (Thaqafat al-Waqieyyah).
Isu yang diangkat oleh Dr Yusuf al-Qaradawi tersebut amat penting
bagi mempastikan golongan pendakwah bukan semata mampu menguasai ilmu berkaitan
nas, bahkan mereka juga boleh mengendalikan interaksi yang baik antara nas itu
dengan alam dan manusia bagi mendepani cabaran semasa. Ismail Naim Abdullah dan
Abdul Ghafar Don (2019) menyatakan bahawa ketidakupayaan pendakwah menguasai
atau meremehkan keperluan cabang-cabang ilmu yang disenaraikan tersebut, bakal
mengundang berencam salah faham bahkan mungkin menggagalkan penyampaian mesej
Islam secara lebih berkesan terutama kepada golongan non Muslim yang amat dahagakan
kebenaran dalam beragama.
4.0 PROPOSAL CADANGAN PENDEKATAN DAN AKTIVITI
Selaku sukarelawan dakwah untuk pertandingan FIFA World Cup 2022 di
Qatar, berikut merupakan proposal cadangan pendekatan dan aktiviti dakwah untuk
penyokong-penyokong bola sepak yang datang daripada negara bukan Islam :
NAMA PROGRAM : To Know Is To Love
ASPEK |
PENERANGAN |
Pendekatan |
Program ini akan menggunakan pendekatan fitrah dengan
merujuk kepada ayat 125 Surah al-Nahl yang bermaksud : “Serulah ke jalan
Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran
yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik;
sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat
dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang
mendapat petunjuk.” Pendekatan ini dipilih kerana Rasulullah SAW sendiri dalam dakwah
Baginda memanfaatkan ketiga-tiga metode yang terkandung dalam ayat tersebut
meliputi al-Hikmah, al-Mau’izah al-Hasanah (nasihat yang baik)
dan al-Mujadalah billati hia ahsan (berdiskusi dengan
cara yang terbaik). Justeru itu, ketiga-tiga cara dakwah berkenaan merupakan
pendekatan yang bersesuaian dengan fitrah kemanusiaan yang sentiasa mahukan
kedekatan jiwa dan kemesraan peribadi mendahului apa-apa penjelasan yang
lebih mendasar, lebih-lebih lagi ke atas orang-orang bukan Islam. |
Sasaran |
Golongan pengunjung FIFA World Cup 2022 terutama daripada negara-negara
Barat, Eropah dan Asia yang menunjukkan minat kepada Islam. |
Topik |
How to connect? Hablum minallah (hubungan dengan
Tuhan), wa hablum min al-naas (hubungan dengan manusia) |
Cadangan aktiviti |
Terdapat dua cadangan aktiviti utama dalam program ini, iaitu : 1) ABAHATA (May I introduce you to Arabic (Islamic) alphabet?) – Ia merupakan satu aktiviti yang menyentuh topik : Hablum min
al-Naas dengan memperkenalkan pengunjung FIFA World Cup 2022 kepada
huruf-huruf hijaiyyah yang juga merupakan huruf-huruf dalam Bahasa Arab yang
merupakan asas kepada kemampuan seseorang untuk dapat membaca al-Quran
sebagaimana huruf-huruf latin yang mengupayakan seseorang untuk membaca. · Jika selama ini mereka hanya mengetahui abjad-abjad latin
sahaja, maka diharapkan melalui strategi memperkenalkan huruf-huruf hijaiyyah
ini akan membuka hati mereka untuk lebih mengetahui kandungan al-Quran yang
bertulisan dan berbahasa Arab serta mengenali Islam itu sendiri. · Aktiviti mengambil pendekatan berbentuk interaktif
bagi memperkenalkan huruf-huruf berkenaan dengan teknik pengajarannya lebih
memfokuskan kepada medium nyanyian dan pergerakan tangan. · Semasa aktiviti ini, pengunjung akan diberikan
sehelai kertas bersaiz A4 yang memaparkan 28 huruf hijaiyyah dan kemudian
paparan video yang menunjukkan bagaimana huruf-huruf berkenaan akan diperdengarkan,
dilagukan serta pergerakan yang berkaitan. Pengunjung akan menyanyi mengikut
rentak dan melakukan pergerakan yang dipertontonkan kepada mereka bermula
dengan huruf : ا ب ح ت ج د س خ ث ذ ص ز ع ش ر ض ط ف غ ظ ك م
ق ل ه ي ن و Pengenalan teknik ABAHATA : https://www.facebook.com/watch/?v=105061083166557 Titian Ingatan ABAHATA : https://www.youtube.com/watch?v=wIhIUUNSIVg&ab_channel=KadirManap 2) A.S.A.R.A. PK (Do you want to know about Allah?) Aktiviti ini merupakan satu aktiviti yang menyentuh topik Hablum
min Allah. Ia merupakan kaedah menyampaikan Islam dan memperkenalkan ‘siapa’
Allah kepada golongan non Muslim secara mudah. · Kaedah ini diperkenalkan dan dipelopori oleh Tuan Noli
Husain, Pengarah Outreach Hidayah Centre Foundation (Hidayah Centre,
2023). · Penjelasan huruf-huruf pada perkataan ASARA PK adalah
sebagaimana berikut : A – Ada (Tuhan Ada) : Penerangan
definisi Tuhan serta mengenengahkan dalil aqli dan naqli tentang kewujudan
serta keesaan Allah. S – Satu (Tuhan Satu) : Tuhan adalah
Pencipta, bukan ciptaan. (Creator not a creation); Siapakah Allah? Ketengahkan
penjelasan mengenai Surah al-Fatihah dan Surah al-Ikhlas. A – Al-Quran Wahyu Tuhan : Ia telah
diturunkan sejak 1400 tahun yang lampau, dan telah dihafal oleh jutaan
manusia. Kandungannya yang menepati ilmu sains dan mengandungi kisah-kisah
terdahulu dan akan datang. R – Rasul-rasul Utusan Tuhan : Siapa
dan apa tugas para Rasul telah dinyatakan di dalam Al-Quran dengan Nabi Muhammad
SAW merupakan Rasul/Nabi yang terakhir. A – Akhirat ada syurga : Setiap perbuatan
dan perkara yang berlaku di dunia akan dibalas di akhirat kelak. Cause and
effect. P – Pemilik Syurga : menerangkan Pencipta
syurga dan info yang terdapat dalam al-Quran mengenai syurga. K – Kunci syurga : Orang yang memiliki
kunci syurga (syahadah) sahaja yang boleh masuk syurga. |
5.0 KESIMPULAN
Dakwah merupakan satu usaha yang sangat penting dalam
menyebarluaskan nilai-nilai Islam serta ajarannya, terutama kepada golongan
bukan Islam. Di samping itu, aktiviti dakwah terhadap golongan non-Muslim juga merupakan
satu usaha yang amat signifikan serta perlu dipandang endah pada mengenengahkan
aspek ‘rahmatan lil ‘alamin’ (rahmat kepada sekelian alam) melalui
bukti-bukti yang banyak sama ada secara aqli mahu pun naqli. Selain
ia turut berperanan sebagai wahana dalam memperbaiki hubungan antara kaum bukan
Islam dan masyarakat Muslim dengan mempromosikan toleransi dan saling
pengertian.
Perbezaan dalam anutan atau agama tidak sewajarnya menjadi halangan
kepada umat Islam untuk menyantuni dan berbuat kebaikan kepada masyarakat non
Muslim berdasarkan seruan Allah SWT agar dakwah dilaksanakan melalui metode hikmah
atau kebijaksanaan, memberi peringatan yang baik dan juga berdialog secara baik.
Ini kerana, terdapat banyak salah faham tentang Islam yang disebarkan oleh
media dan sumber lain. Sehubungan itu, dakwah boleh membantu meluruskan
kecelaruan fahaman ini sekaligus menggalakkan perpaduan dan memecahkan tembok
buruk sangka dalam kalangan masyarakat.
6.0 RUJUKAN
Al-Quran
Ab. Aziz Mohd. Zin (1997). Pengantar
Dakwah Islamiah. Penerbit: Universiti Malaya
Abu Dardaa Mohamad, Mohamad Zulkifli
Abdul Ghani, Anuar Puteh, Mohd Shahrul Nizam Mohd Saron, Razaleigh Muhamat @
Kawangit, Abdul Ghafar Don dan Ahmad Irdha Mokhtar. (2014). Cabaran Dakwah
Islamiah Dan Masalah Perapi Di Sarawak. Makalah, Seminar Antarabangsa Dakwah &
Etnik 2014, Pusat Kajian Dakwah Orang Asli dan Pribumi, UKM.
Aminudin
Basir & Akila Mamat (2012). Dakwah Kepada Masyarakat
Bukan Islam Menerusi Interaksi. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari
Jilid 5 (Julai). UKM : 77-89
Anik Masriyah (2020). Bukti Eksistensi
Tuhan : Integrasi Ilmu Kalam dengan Filsafat Islam Ibnu Sina. Ilmu
Ushuluddin, 19 (2) Jun - Disember 2020 : 137-146
Firdaus Wong Wai Hung (2016,
Disember 29). Adakah Tuhan Berjisim?, Facebook : https://www.facebook.com/FirdausWongMRM/posts/1056838674427118:0
Hidayah Centre Foundation (2023,
Januari 28). ASARA PK – Kaedah Mudah Sampaikan Islam, Hidayah Centre : https://hidayahcentre.org.my/2023/01/28/asara-pk-kaedah-mudah-sampaikan-islam/
Ismail Naim Abdullah & Abdul
Ghafar Don (2019). Kepentingan Aspek Pengetahuan Dan Kemahiran Dalam Dakwah
Terhadap Masyarakat Orang Asli. Jurnal Al-Hikmah, UKM : 20-36
Khairul Azhar Meerangani (2019). Cabaran
Dakwah Terhadap Golongan Non Muslim Di Malaysia. Jurnal Maw’izzah. Jilid
2. 2019.Kolej Universiti Islam Melaka : 14-22
Kamarul Azmi Jasmi (2018). Bukti
Kewujudan Allah SWT dan Kebenaran al-Quran: Surah al-Baqarah (2: 21-25).
Siri Buku Tafsir Sempena Budaya Al-Quran. Penerbit : Akademi Tamadun Islam,
FSSK, UTM
Khatijah Othman & Muhammadul
Bakir (2022). Pengenalan Surah Al-Fatihah : Analisis Surah Al-Fatihah Dari
Perspektif Bahasa. Penerbit : Unissa Press
Luqman
Tarmizi (2019, Januari 23). Rahsia Penamaan Surah al-Ikhlas, Muftiwp.gov
: https://muftiwp.gov.my/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/3043-al-kafi-1061-rahsia-penamaan-surah-al-ikhlas
Mohd Fauzi Hamat, Mohd Hasrul
Shuhari , Muhammad Hafizi Rozali, Ahmad Hafiz Ali Makdom (2021). Pendalilan Naqli
Dan ‘Aqli Tentang Wujud Allah Menurut Al-Ghazali Berdasarkan Kitab Ihya’ ‘Ulum Al-Din.
Jurnal Afkar, 23 (1) (2021): 91-138
Muhammad Rashidi Wahab (2018). Ateisme
: Satu Penilaian Awal. Penerbit : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Siti Rohmatul Fatihah (2018). Konsep
Etika Dalam Dakwah. Jurnal Ilmu Dakwah. 38(2). Julai-Disember 2018. UIN
Walisongo : 241-248
Siti Nurjanah Mastor, Talhah Ajmain
& Jimaain Safar (2019). Pendidikan Anak-anak Menurut Abdullah Nasih Ulwan. Seminar
Kebangsaan Keluarga Sejahtera Negeri Johor, 2019 : 1-14
Zulkifli Muhammad al-Bakri (2021,
Disember 16). Allah al-Khaliq, bukan makhluk, Maktabah Al-Bakri : https://maktabahalbakri.com/161-allah-al-khaliq-bukan-makhluk/
Comments