Tugasan Isu-isu Semasa Akidah Dan Pemikiran Islam (MIST OUM )

 


1.0 PENDAHULUAN

Isu khurafat merupakan isu yang sudah sekian lama berlaku serta berlegar dalam kalangan masyarakat Melayu Islam di Malaysia yang mana ia menjurus kepada praktis, amalan atau aktiviti yang menyimpang dari ketulenan ajaran agama yang mulia ini; sedangkan dalam Islam, akidah merupakan pasak utama yang memegang keyakinan serta keimanan umat Islam terhadap agamanya. Definisi khurafat sebagaimana tercatat dalam Mu’jam al-Wasit ialah kisah-kisah yang mampu mengujakan yang telah dicampuraduk dengan unsur-unsur dusta padanya (Mohd Kamel Mat Sallehi, 2021). Manakala menurut Dewan Bahasa dan Pustaka edisi keempat pula, khurafat ialah kepercayaan yg karut, dongeng, tahyul (Dewan Bahasa Dan Pustaka, 2023).

 

Khurafat sama sekali tidak didasari oleh nas-nas syarak sama ada al-Quran atau al-Hadis sehingga menatijahkan unsur-unsur negatif pada akidah dan syariat; malahan ia cenderung bersumberkan kepada adat dan kepercayaan lama yang bercanggah dengan Islam seperti pemujaan dan permohonan kepada makhluk halus bagi mendatangkan mudarat dengan menggunakan objek-objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya (Pejabat Mufti Negeri Sabah, 2019). Ringkasnya, khurafat berlaku pada aktiviti dan amalan sama ada ia berupa cerita-cerita rekaan atau khayalan, pantang larang, ramalan, adat istiadat, pemujaan atau kepercayaan yang membawa kepada penyimpangan keyakinan umat Islam dari ajaran Islam yang sebenar. Ini kerana bagi umat Islam, mereka seharusnya memahami bahawa apa jua isu yang bersangkutan dengan perkara-perkara ghaib seperti sejarah lampau, ramalan tentang masa depan, malapetaka yang akan menimpa, pengetahuan mengenai makhlus halus dan lain-lain lagi, ia merupakan satu kerangka keyakinan yang terbit daripada tiga sumber sahaja iaitu al-Quran, hadis yang sahih/hasan dan fitrah kejadian alam (sunnatullah). Jika selain dari itu, keyakinan yang wujud tersebut amat berpotensi membawa kepada amalan menilik serta meramal perkara ghaib yang hakikatnya hanya Allah SWT sahaja mengetahui tentangnya (Zaharuddin, 2023).

 

Kendati demikian, masih ramai umat Islam yang mewarisi serta melazimi amalan-amalan yang bertentangan dengan Islam dan berpotensi membawa mereka kepada perbuatan syirik, bid’ah dan dosa. Sebagai contoh, perbuatan meminta izin kepada roh, jin atau hantu ketika melalui kawasan-kawasan tertentu seperti sungai, hutan atau pokok-pokok besar, termasuk juga aktiviti pemujaan pantai kerana percaya tempat-tempat sedemikian memiliki penunggu yang boleh mengganggu anak cucu mereka sekiranya tidak dilaksanakan ritual pemujaan bagi menghormati roh, semangat atau hantu berkenaan. Demikian pula kepercayaan membuang sial dengan mandi safar dan mandi bunga, aktiviti bagi memulihkan semangat rumah dengan menanam besi, perak atau tembaga pada tiang seri rumah yang kemudiannya ditepung tawar dan lain-lain lagi. Ini ditambah pula dengan bacaan jampi serapah, mantera dan seumpamanya yang jelas mengandungi unsur syirik. Keadaan-keadaan tersebut bukan sekadar dapat dilihat dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu, bahkan rata-rata filem Melayu klasik yang dipertontonkan ketika itu juga banyak dipengaruhi oleh pengamalan sedemikian. Antara contoh filem lama yang memaparkan unsur-unsur khurafat dan penyimpangan akidah tersebut ialah Panca Delima.

 

Sehubungan itu, kajian ini akan memperinci dan meneliti unsur-unsur khurafat yang terdapat dalam filem yang dinyatakan di atas dengan membawakan contoh-contoh berkaitan serta penghujahan mengapa ia bertentangan dengan akidah Islam. Seterusnya, kritikan sosial yang diselitkan secara tersirat di dalam filem tersebut juga akan turut dikaji, demikian pula penjelasan mengenai bagaimana kefahaman akidah yang tidak betul mampu membawa kepada pembentukan ajaran sesat di Malaysia serta contoh-contoh semasa yang berkaitan.

 

 

2.0 KESALAHAN AKIDAH DALAM FILEM PANCA DELIMA

Filem Panca Delima adalah salah sebuah filem hitam putih yang diterbitkan pada tahun 1957 di Singapura dan diarahkan oleh P.Ramlee, seorang pelakon yang juga sutradara terkenal pada zamannya (Wikipedia, 2023). Ia mengenengahkan watak seorang pemotong kayu bernama Karma yang hidup miskin bersama tiga anak gadisnya iaitu Anggerik, Tanjung dan Teratai. Mereka bertiga merupakan adik beradik sebapa berlainan ibu di mana Teratai sebagai saudara paling kecil (bongsu) sering menjadi mangsa buli oleh dua kakaknya. Walaubagaimanapun, Teratai memiliki seutas rantai hikmat yang diwarisi daripada ibunya yang telah meninggal dunia, Puspa Anggeriani.

 

Perkenalan Teratai dengan Suria Kencana, watak seorang putera raja yang telah disumpah menjadi seekor ular oleh ibu tirinya, Cemara Jingga, bermula di dalam hutan, iaitu semasa Teratai merasa tidak mampu membantu ayahnya, Suria muncul menggunakan kuasa saktinya membantu  Teratai mengalihkan dahan pokok yang menimpa Karma ketika dia mencari kayu di hutan. Bermula detik itu, Teratai dan Suria sering bertemu tetapi hanya pada waktu malam sahaja. Akan tetapi lama kelamaan, aktiviti pertemuan tersebut telah dapat dikesan oleh kedua-dua kakak Teratai. Akibat dari itu, mereka dihalang dari berjumpa.

 

Filem ini turut menampilkan watak ibu tiri yang jahat iaitu Permaisuri Cemara Jingga, individu yang memiliki kuasa sakti dan telah mengenakan sumpahan ke atas Suria Kencana serta empat pengawal setianya menjadi ular pada siang hari, dan malam bertukar kepada manusia semula lantaran Suria menentang kehendak Cemara Jingga agar ayahandanya yang menjadi raja ketika itu menandatangani surat penyerahan kuasa kerajaan Kukila Kencana kepadanya. Namun, kuasa dan hikmat kalung Panca Delima akhirnya dapat mengalahkan sihir Cemara Jingga dengan cara mencampakkannya ke dalam Batu Telaga Sabda.

 

Berdasarkan adegan-adegan dari filem Panca Delima, dapat diperhatikan terdapat beberapa paparan yang boleh dikategorikan sebagai menyalahi akidah dan menyimpang dari ajaran Islam. Penilaian terhadap isu khurafat yang dianggap sebagai penyimpangan akidah dalam filem ini dibuat berdasarkan contoh, bentuk dan ciri-ciri yang telah dinyatakan sebelum ini, antaranya :

 

2.1 Memperlihatkan bahawa barang-barang yang tidak bernyawa seperti rantai, cermin, pokok dan batu telaga yang diyakini memiliki hikmat atau kuasa sakti serta keajaiban. Bukan sekadar itu, objek berkenaan juga dipercayai mampu menghadirkan manfaat jika digunakan dengan betul, namun sebaliknya jika jatuh ke tangan individu yang menyalahgunakannya ia akan mendatangkan mudarat. Situasi ini dipaparkan melalui adegan-adegan berikut :

 

a. Minit 10:50 - Mimpi yang dialami oleh Teratai, di mana ibunya, Puspa Anggeriani berpesan bahawa kalung Panca Delima yang berada pada leher Teratai adalah kalung hikmat. Oleh kerana itu, si ibu mengingatkan anaknya Teratai agar menjaga kalung tersebut dengan baik.

 

b. Minit 44:05 – Oleh kerana Karma menepati janjinya untuk membawakan anaknya sebagai ganti, maka sang ular yang merupakan jelmaan daripada Suria Kencana menghadiahkannya pokok sakti yang boleh dipetik daunnya sehelai sehari, namun jika lebih dari itu maka ia akan membawa binasa.

 

b. Minit 53:09 – Memperlihatkan cermin ajaib seumpama televisyen pada masa kini, dikenali sebagai Citra dan Daga yang dapat menayangkan kejadian masa lalu dan menjelaskan kepada Teratai alur kisah sebenar mengapa dan bagaimana Suria Kencana serta rakan-rakannya mengalami nasib sedemikian rupa. 

 

c.Minit 1:05:31 - Seorang pendeta tua secara tiba-tiba menjelma di hadapan Suria Kencana dan empat pengawal setianya yang turut disumpah menjadi ular, memaklumkan bahawa sumpahan mereka akan berakhir dengan hikmat dari kalung pusaka Pancha Delima. Walaubagaimanapun, kalung berkenaan tidak boleh sama sekali disentuh oleh mereka lantaran ia akan menjadikan sumpahan tersebut kekal selama-lamanya. Demikian juga pesanannya bahawa kalung Panca Delima dapat mengalahkan sihir Permaisuri Cemara Jingga dan pada minit 1:38:25, apabila Teratai mencampakkan kalung tersebut ke dalam Batu Telaga Sabda, maka sihir Permaisuri Cemara Jingga dapat dikalahkan.

 

d. Minit 1:02:37dan minit 1:03:25 – Permaisuri Cemara Jingga menggunakan kuasa Batu Telaga Sabda untuk mengenakan sumpahan kepada menteri-menteri kerajaan Kukila Kencana yang menentangnya dengan sihir yang menukar mereka; malam menjadi manusia dan siang menjadi lembu; juga dengan menggunakan Batu Telaga sabda dia mengenakan sumpahannya ke atas Suria Kencana dan empat pengawal yang merupakan kawan baik Suria iaitu siang menjadi ular dan malam kembali menjadi manusia.

 

Adegan-adegan di atas adalah beberapa contoh yang menunjukkan kepada keyakinan serta kepercayaan terhadap objek keramat dan hikmat ini yang boleh menjatuhkan pengamalnya kepada dosa syirik kerana mempercayai ada satu kuasa lain selain kekuasaan Allah SWT, yang mampu memberi manfaat serta mudarat ke atas makhluk. Syirik, sebagaimana yang diperincikan takrifannya oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi iaitu mewujudkan tuhan lain selain Allah SWT sama ada dengan menyembah, mentaati atau meminta pertolongan kepadanya, mencintai tuhan tersebut dan melakukan perilaku lain yang hampir menyerupai perbuatan  syirik kepada Allah SWT (Sidek, 2022)

 

Kepercayaan sebegini amat mirip kepada amalan mempercayai tangkal (al-tamimah), azimat dan barang-barang pelaris yang diyakini oleh pengamalnya mampu melindungi mereka dari perkara buruk, gangguan jin dan juga sebagai daya penarik bagi melariskan jualan bagi peniaga. Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud r.a yang bermaksud :

 

“Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.”

          (Hadis riwayat Imam Ahmad (3615), Abu Daud (3883) dan Ibnu Majah (3530))

 

Dalam hal ini, perbuatan-perbuatan tersebut disenaraikan sebagai amat menyimpang dari landasan akidah yang sahih dan dikategorikan sebagai perbuatan syirik kerana pengamalnya meyakini objek-objek berkenaan memiliki kekuatan, kemampuan memberi kesan juga pengaruh (Rahman, 2023). Ini secara tidak langsung membawa pengamalnya kepada kebergantungan terhadap objek tersebut yang mana menurut Dr Yusuf al-Qaradhawi lagi, hanya Allah SWT sahaja Tuhan yang selayaknya untuk seseorang hamba menyerahkan diri, bergantung kepada-Nya serta Dia sebagai tuhan sekalian alam yang mampu mendatangkan manfaat dan mudarat kepada hamba-Nya (Sidek, 2022).

 

Situasi ini juga membabitkan aspek tawakal kepada Allah SWT bersebab dari kebergantungan serta pengharapan yang diberikan kepada objek yang dianggap memiliki keramat berkenaan. Ia secara tidak langsung membawa kepada tergugatnya akidah sedangkan konsep tawakal merupakan antara perkara besar yang membezakan seorang muslim dan seorang kafir sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud (Siti Norain Amir, 2015):

 

“Berkatalah dua orang laki-laki di antara mereka yang bertakwa, yang telah diberi nikmat oleh Allah, “Serbulah mereka melalui pintu gerbang (negeri) itu. Jika kamu memasukinya niscaya kamu akan menang. Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang-orang beriman.”                                                                      

                                                                                                       (QS al-Maidah 4:23)

 

Demikian juga kefahaman yang tepat berkenaan istilah ‘Rabb’ dan ‘Ilaah’, lantaran konteks kedua-duanya berbeza dan ia memberi kesan besar terhadap akidah serta keimanan seseorang. ‘Rabb’ itu lebih menjurus kepada tuhan sebagai pencipta, pemilik dan penguasa alam ini manakala ‘Ilaah’ pula mengarahkan kepada sesuatu yang lebih khusus iaitu Tuhan yang sebenar-benarnya layak disembah, dikasihi, diserahkan sepenuh ketundukan dan ketaatan; juga bermakna tidak sah sebarang ibadah dan penyerahan melainkan kepada-Nya (al-Salmi, 2023). Penelitian serta kefahaman terhadap perbezaan definisi dan makna pada dua istilah tersebut amat penting agar tidak berlaku salah faham dan sangkaan bahawa dengan beriman kepada Tauhid Rububiyyah telah memadai bagi seorang kafir yang percaya kepada Rabb itu menjadi ahli tauhid yang sebenar, berdasarkan sangkaan dan kefahamannya iaitu makna Rabb dan Ilaah itu adalah sinonim. Firman Allah SWT yang bermaksud :

 

 

“Orang-orang Arab Badui berkata, “Kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka), “Kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘Kami telah tunduk (Islam),’ kerana iman belum masuk ke dalam hatimu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikit pun (pahala) amal perbuatanmu. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.”

                                                                                                                 (QS al-Hujurat 49:14)

 

2.2 Menampilkan kuasa sihir, di mana seseorang yang mengamalkannya dianggap sebagai berkuasa dan ditakuti. Berikut merupakan adegan-adegan dari filem Panca Delima yang memaparkan praktis sihir :

 

a. Minit 1:02:37 – Permaisuri Cemara Jingga menggunakan Batu Telaga Sabda untuk mengenakan sumpahan kepada menteri-menteri kerajaan Kukila Kencana yang menentangnya dengan sihir yang menukar mereka; malam menjadi manusia dan siang menjadi lembu.

 

b. Minit 1:03:25 – Buat kesekian kalinya Permaisuri Cemara Jingga mengenakan sumpahannya ke atas Suria Kencana dan empat pengawal yang merupakan kawan baik Suria dengan sihir yang menukar mereka, siang menjadi ular dan malam kembali menjadi manusia.

 

Melalui kuasa sihir tersebut sama ada dengan menggunakan jampi-jampi, bacaan secara  lisan  mahupun  tulisan,  atau melakukan  sesuatu  yang  boleh mempengaruhi  badan,  hati  atau  akal orang  yang terkena sihir dengan menggunakan simpulan atau ikatan, tanpa berhubung langsung dengannya (Hamzan, 2022). Perbuatan-perbuatan sebegini ini boleh menjadi asbab kepada berlakunya kesan negatif seperti perceraian antara suami isteri, wujud kebencian antara dua pihak, sakit, bahkan sehingga ada yang mati oleh sihir yang dikenakan ke atasnya.

Ini kerana sihir merupakan praktis yang mengarah kepada wujudnya kerjasama antara seseorang tukang sihir dengan syaitan yang akan melaksanakan tugasnya seperti yang diingini oleh tukang sihir berkenaan dengan syarat si penyihir juga memenuhi kehendak syaitan (Zaharuddin, 2023).

 

Pernyataan ini senada dengan takrifan yang dikemukan oleh Abdul Rahman Juza’, iaitu sihir terjadi apabila seseorang mendekatkan diri  kepada  syaitan dan meminta bantuannya bagi mencapai sesuatu tujuan (Hamzan, 2022). Oleh kerana itu, dalam Islam, amalan sihir disenaraikan sebagai satu dari tujuh dosa besar kepada pelakunya sebagaimana penegasan oleh Rasulullah SAW sendiri melalui sabda baginda yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. secara marfu’ : 

 

"Jauhilah oleh kalian tujuh dosa yang membinasakan!" Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah! Apa saja dosa-dosa yang membinasakan itu?” Beliau menjawab, “Menyekutukan Allah, sihir, membunuh jiwa yang telah Allah haramkan melainkan dengan sebab yang benar, memakan riba, memakan harta anak yatim, berpaling (lari) dari medan pertempuran, dan menuduh wanita yang beriman lagi suci yang menjaga kehormatannya dengan tuduhan berbuat zina."

                                                                                         (Muttafaq ‘alaih, hadis sahih)

 

Meneliti hal ini, terdapat berencam sebab mengapa seseorang mengenakan sihir ke atas seorang yang lain antaranya untuk membalas dendam, perasaan iri serta hasad, hasutan  jin dan syaitan, mahu meraih keuntungan peribadi dan sebagainya selain kejahilan terhadap ilmu akidah itu sendiri. Antara contoh amalan sihir yang masyhur ialah santau. Menurut Tuan Haji Mohd Kasan, salah seorang pakar rujuk mengenai santau di Darussyifa’, sebuah pusat rawatan dan pengubatan alternatif Islam yang terkenal di Malaysia, terdapat tiga komponen bagi menjayakan santau, iaitu ramuan, mantera (sihir) dan makhluk halus (jin). Sihir santau yang ditujukan kepada seseorang boleh menyebabkannya sakit sehingga membawa kepada kematian (Mohd Yusoff, 2022).

 

Sehubungan itu, beberapa Jabatan Fatwa Negeri di Malayia telah mewartakan pengharaman amalan sihir dan penggunaannya berpandukan perspektif Islam, bahkan sebarang pelanggaran mengenainya dikira sebagai satu kesalahan jenayah serta boleh dikenakan hukuman takzir atau qisas (Hamzan, 2022).

 

2.3 Meminta bantuan jin, sama ada untuk menjadikan seseorang itu memiliki harta kekayaan, kekuasaan, pengaruh dan lain-lain. Adegan yang memaparkan perkara ini ditampilkan pada minit ke 1:12:25 iaitu ketika Karma memetik daun emas dari sebatang pokok di atas bukit yang mana ia menjadi punca kekayaan Karma dan dua anak perempuannya setelah pemergian Teratai yang disangkakan telah mati. Akan tetapi, perasaan tamak yang menyelubungi Tanjung setelah melihat pokok sakti berkenaan, lantas dia memetik pucuknya dan terus pohon yang merupakan jelmaan daripada seekor jin menjadi marah lalu membunuh Tanjung. Adegan berkenaan dipaparkan pada minit 1:13:39.

 

Menelusuri hal ini, Islam amat melarang perbuatan meminta dan mendapatkan pertolongan jin kerana ia membawa pelakunya kepada syirik kepada Allah serta menyimpang dari akidah yang benar. Imam al-Hafiz Ibnu Hajar al-Haitami (w. 974H) menyatakan bahawa wujud kolerasi antara penggunaan jin dalam amalan sihir sebagaimana penjelasannya seperti berikut :

“Hubungan dalam bentuk kerohanian  melalui pertolongan daripada raja-raja  jin  (sesudah orang tersebut memenuhi apa-apa syarat yang ditentukan oleh jin kepada mereka) adalah bentuk sihir” (Ahmad Najaa' Mokhtar, 2018)

 

Tambahan lagi, para ulama menyatakan bahawa golongan jin tersebut terbahagi kepada dua iaitu kafir dan Islam (al-Bakri, 2023); oleh itu, praktis sedemikian akan menjadikan golongan tersebut lebih sombong dan bertambah keburukan yang dilakukannya sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud (Rahman, https://muftiwp.gov.my/artikel/al-afkar, 2023) :

 

“Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.”                                                                                        

                                                                                                                          (QS al-Jin 72: 6)

 

Selain itu, amalan perbomohan dalam rawatan spiritual Islam adalah antara praktis yang amat berpotensi serta cenderung menggunakan khidmat jin dalam menjayakan rawatan mereka sama ada dengan cara mengenakan pengeras (bayaran yang dikenakan sebagai syarat penerimaan rawatan), puja hajat (kerana menyangka perawat (bomoh) berkenaan mempunyai hubungan yang akrab dengan wali-wali Allah), alin telur (terdapat objek seperti jarum, tulang dan lain-lain atau telur berubah kepada warna hitan atau warna darah setelah dipecahkan) dan seumpamanya (Ahmad Najaa' Mokhtar, 2018). Kemasyhuran dan penerimaan sebahagian masyarakat terhadap pusat-pusat rawatan sebegini sama ada dibangunkan oleh sesebuah organisasi atau individu bagi membantu dalam ‘proses penyembuhan’ atau bagi tujuan manfaat kehidupan mereka dapat diperhatikan melalui paparan di dada-dada akhbar. Sebagai contoh, suratkhabar Utusan Malaysia bertarikh 5 Januari 2022 menampilkan tajuk :Raja Bomoh kembali lagi, melaporkan Ibrahim Mat Zin yang menerima jolokan sebagai ‘Raja Bomoh’ menjalankan ritual untuk menolak musibah banjir (Bakri, 2023)

 

Sehubungan itu, bagi merungkai permasalahan ini, masyarakat perlu diberikan kefahaman bahawa di antara manusia dan jin terdapat perbezaan yang amat nyata iaitu dari aspek penciptaan kedua-duanya oleh Allah SWT sebagaimana maksud sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ummul Mukminin Saidatina Aisyah radiyallahu’anha daripada Rasulullah SAW iaitu jin diciptakan dari nyala api sementara Adam diciptakan dari apa yang disifatkan bagi kamu (iaitu dari tanah). Sementelah lagi, golongan manusia diciptakan kemudian daripada golongan jin sebagaimana yang disebutkan oleh Allah SWT menerusi firman-Nya dalam surah al-Hijr ayat 26-27 yang bermaksud (Rahman, https://muftiwp.gov.my/artikel/al-afkar, 2023):

 

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya (26) Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma (27).”

                                                                                                                 (QS al-Hijr 15:26-27)

 

Selain itu, pengetahuan tentang aspek persamaannya dengan iblis atau syaitan yang dilaknat oleh Allah SWT di samping perbezaan antara keduanya juga boleh membantu agar kefahaman yang lebih teliti dan mendalam dapat diperolehi sebaiknya. Antara persamaan dan perbezaan kedua-dua golongan ini ialah (al-Bakri, 2023):

 

a) Kedua-duanya diciptakan daripada api sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Hijr ayat 27 yang bermaksud :

 

“Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.”                                                                          (QS al-Hijr 15:27)

 

Hanya sahaja iblis dan syaitan adalah kafir manakala jin terbahagi kepada dua sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini iaitu jin kafir dan jin Islam.

 

b) Jin dan syaitan, kedua-duanya tidak dapat dilihat dengan mata kasar kecuali Allah SWT mengizinkannya sebagaimana tafsiran yang diketengahkan oleh Imam Mujahid terhadap perkataan (وَقَبِيلُهُ) dalam ayat 27 surah al-‘Araf iaitu perkataan tersebut merujuk kepada golongan jin dan syaitan.

 

c) Allah SWT juga mengenakan taklifan (pertanggungjawaban) ke atas golongan jin dan syaitan sebagaimana manusia. Walaubagaimanapun, syaitan diberikan penangguhan atas maksiat dan kejahatan mereka oleh Allah SWT sehingga hari kiamat manakala jin tidak sedemikian kerana syaitan merupakan golongan yang dilaknat oleh Allah SWT sementara jin tidak.

 

Berdasarkan penjelasan di atas, pengkaji menyimpulkan bahawa kemuliaan manusia berbanding golongan jin adalah kerana kurniaan akal yang dengannya manusia mampu berfikir dan menggalas amanah sebagai khalifatullah mengatasi makhluk-makhluk yang lain termasuk golongan jin walaupun al-Quran menegaskan bahawa tujuan penciptaan kedua-duanya adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT (maksud ayat 56 surah Al-Zaariyat). Justeru itu, menggabungkan diri dengan golongan jin melalui jalan-jalan yang dinyatakan sebagaimana di atas seperti meminta kekayaan, kuasa, keajaiban dan lain-lain dengan sangkaan mereka lebih mengetahui perkara-perkara ghaib dan boleh melakukan sesuatu yang luar biasa hanya meletakkan manusia pada posisi yang lebih rendah sedangkan manusia dikurniakan dengan pelbagai kelebihan oleh Allah SWT.

 

 

3.0 KRITIKAN SOSIAL DALAM PANCA DELIMA

Selanjutnya, satu sudut lain penelitian yang dapat diperhatikan dari filem termasuk filem Melayu lama ialah sisipan unsur-unsur kritikan sosial yang mengungkap sisi serta isu-isu masyarakat yang relevan ketika itu. Dalam hal ini, Menurut Mana Sikana (Siti Zubaidah binti Raja Mhd Shahnuddin, 2021) kritikan sosial dapat difahami sebagai penghayatan yang menyeluruh, menggunakan kaedah interpretasi serta penilaian secara rasional yang mana ia merupakan satu bidang ilmu saintifik. Tambahan lagi, filem-filem di bawah arahan lagenda seni, Allahyarham P.Ramlee yang sememangnya terkenal sebagai sutradara yang banyak menyisipkan pesan-pesan moral kepada massa lewat karya-karyanya.

 

Hal ini juga kerana, filem menjadi wahana komunikasi yang efektif bagi membentangkan mesej-mesej dengan bersumberkan apa-apa peristiwa atau kejadian yang berlaku dalam masyarakat itu sendiri (Zairul Anuar Md. Dawam, 2022) . Ia juga memperlihatkan bahawa media massa mampu memberi pengaruh pada pembentukan karektor masyarakat. Ini kerana, peranan media dalam menambah wawasan kepada kehidupan masyarakat sehingga dengannya berlaku perubahan yang menjadikan sesuatu budaya itu muncul (Rina Ade Saputri, 2022). Untuk itu, boleh dikatakan bahawa kritikan sosial melalui filem dapat diteliti dengan jelas melalui teladan dan pengajaran yang disampaikan.

 

Salah satu mesej berkait kritikan sosial yang disampaikan melalui filem Panca Delima ialah hubungan kekeluargaan yang diatasnamakan sebagai ‘tiri’ oleh masyarakat sama ada hubungan antara anak-anak, mahu pun hubungan antara anak dan ibu tiri yang sering ditonjolkan sebagai bermasalah, tidak baik, kurang mesra dan berlaku penindasan serta wujud kesenjangan sosial satu pihak ke atas satu pihak yang lain. Suasana ini membawa kepada timbulnya perasaan iri, dengki dan tamak dan kebencian yang akhirnya membawa kepada mengorbankan pelakunya sendiri. Sebagaimana peribahasa Melayu menyebut : Orang tamak selalu rugi dan sifat iri pula seumpama : Orang yang meminum racun tapi mengharap orang lain yang mati. Demikian pernyataan keburukan sifat mazmumah yang selalu ditegaskan oleh Rasulullah SAW dalam sabda Baginda, antaranya (Safar, 2023):

 

Sesungguhnya Nabi SAW bersabda : “Jauhilah hasad (dengki), karena hasad dapat memakan kebaikan seperti api memakan kayu bakar.”

                                                                                                             (HR Abu Daud No:4257)

 

Keadaan-keadaan ini dapat disaksikan dalam beberapa adegan pada filem Panca Delima ini iaitu :

 

a) Minit ke 3:34 - Teratai dimarahi oleh kakak-kakaknya kerana dia cuba menasihati mereka bersabar dan tidak bertengkar di depan makanan. Selanjutnya, Teratai dipukul pula lantaran mereka berdua berebut siapa yang perlu dikipas lebih dulu oleh Teratai.

 

b) Minit 4:56 - Karma balik dari hutan dan membawa bersamanya buah-buahan. Anggerik dan Tanjung masing-masing makan dengan banyak manakala bahagian untuk Teratai hanya sebiji sahaja, itupun setelah diperingatkan oleh si ayah agar menyisakan sedikit buah untuk adik mereka tersebut.

 

c) Minit 1:20:23 – Anggerik yang diselubungi perasaan dengki lagi iri terhadap adiknya Teratai yang akan berkahwin dengan Suria Kencana berhasrat mencuri kalung Panca Delima dan mahu menyerahkannya kepada Permaisuri Cemara Jingga.

 

d) Minit 1:03:25 – Permaisuri Cemara Jingga yang merupakan ibu tiri Suria Kencana menggunakan kuasa Batu Telaga Sabda untuk mengenakan sumpahan ke atas anak tirinya itu dengan sumpahan siang menjadi ular dan malam kembali menjadi manusia.

 

Adegan-adegan yang mewakili kritikan berkenaan membuktikan bahawa memang berlakunya prasangka sosial terhadap ketidakadilan yang dialami antara saudara tiri dan hubungan ibubapa serta anak tiri yang sekaligus menyentuh tentang kemungkinan berlakunya sikap tidaksetia antara keluarga. Tambahan lagi, filem-filem Melayu dari dahulu hingga yang bersifat kontemporari banyak mengenengahkan mesej-mesej sosial yang relevan dengan isu-isu semasa dalam masyarakat tempatan sebagai contoh, perkahwinan poligami (perkahwinan seorang lelaki dengan dua, tiga atau empat orang isteri pada satu masa) yang biasanya bercakaran, sikap ibu ‘tiri’ yang yang negatif terhadap anak-anak tirinya, termasuk juga hubungan antara saudara tiri yang buruk sedangkan hakikatnya masih wujud keluarga sebegini yang bahagia dan harmoni cuma ia tidak mendapat liputan yang meluas kerana kurang mendapat reaksi positif masyarakat.

 

Untuk itu, pengkaji berpandangan, masyarakat perlu memahami bahawa penilaian mengenai kritikan sosial ini boleh bervariasi dan bersifat subjektif. Ini kerana, ada masanya menurut penelitian pengkaji, berlaku satu keadaan yang disebut dalam ilmu psikologi sebagai ‘negativity bias’ iaitu satu fenomena psikologi yang turut dikenali sebagai asimetri positif-negatif serta memberi pengaruh yang sangat besar pada kehidupan manusia atau masyarakat; di mana ia merupakan satu kecenderungan untuk mengutamakan aspek negatif dari satu-satu peristiwa, orang atau keadaan berbanding sisi positif atau neutral darinya (Ramirez, 2023), sebagaimana contoh yang telah disebutkan di atas.  Ini secara tidak langsung perspektif masyarakat lebih banyak dibawa kepada hal-hal yang negatif terhadap pengamalan dan bentuk perhubungan sedemikian bahkan pernah timbul kenyataan yang mempertikaikan keperluan sesuatu syariat contohnya poligami, sama ada ia relevan atau tidak pada masa kini (Jamilin, 2023).

 

Sehubungan itu, salah seorang pensyarah di Universiti Glasgow yang banyak mengakaji tentang falsafah bahasa dan pemikiran, Dr.Jennifer Corns (Corns, 2018), menyebut bahawa jika bias negatif diterima, di mana pengaruh dan kesan yang setara bagi etika dan psikologi moral yang sepatutnya lebih besar daripada sekadar negatif berbanding positif seperti sakit berbanding keseronokan, buruk berbanding kebaikan belum diteroka sepenuhnya, maka keperluan yang salah ini perlu dinilai semula. Menurut beliau, kebiasaannya sesuatu isu atau keadaan yang berada di bawah senarai bias negatif adalah dirumus secara bermasalah, justeru ia memerlukan sokongan empirikal melalui hipotesis alternatif yang boleh dipercayai.

 

Tambahan lagi menurut pengamatan pengkaji, sejak dahulu sehingga kini, masih berlanjut salah tanggapan hubungan dan ikatan adik beradik yang digelar sebagai tiri dalam kalangan masyarakat, sedangkan fakta yang benar adalah adik beradik yang lahir daripada ibu ayah yang sama, adik beradik sebapa berlainan ibu atau adik beradik seibu berbeza bapa, semua itu sebenarnya tersenarai di bawah adik beradik kandung. Mereka dihukumkan sebagai mahram antara satu sama lain dan tidak wajib menutup aurat. Sementara adik beradik tiri yang sebenar ialah apabila seorang perempuan dan lelaki berkahwin dan masing-masing telah memiliki anak-anak daripada perkahwinan sebelumnya, maka hubungan antara anak-anak berkenaan adalah ajnabi dan anjabiyah antara satu sama lain. Sehubungan itu, mereka wajib menutup aurat antara mereka (termasuk bertudung), tidak harus bersalaman, tidak dibolehkan berdua-duaan dan mereka boleh berkahwin kerana tiada ikatan mahram antara mereka (Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang, 2023).

 

 

4.0 BAGAIMANAKAH KEFAHAMAN AKIDAH YANG TIDAK BETUL MAMPU MEMBAWA KEPADA PEMBENTUKAN AJARAN SESAT?

Selanjutnya, sesuatu yang relevan untuk difikirkan ialah bagaimana pembentukan ajaran sesat serta kefahaman yang menyeleweng sebenarnya bersumber dari kefahaman akidah yang tidak betul. Ini kerana, semua umat Islam memaklumi bahawa akidah yang benar mesti berasaskan al-Quran dan hadis yang sahih. Akan tetapi, sejak sekian lama masih berlaku dan berleluasa isu-isu yang melibatkan akidah di Malaysia disebabkan beberapa keadaan yang kurang diambil perhatian oleh sebilangan umat Islam. Antaranya :

 

4.1 Pendidikan agama yang kurang berkualiti sehingga menatijahkan kejahilan terhadap ilmu agama yang sahih: Keadaan ini berlaku apabila masyarakat atau individu tidak mempunyai akses yang boleh mengarah mereka kepada ilmu serta pengetahuan agama yang benar seperti kelas-kelas pengajian berstruktur atau masjid dan surau yang ada menjemput asatizah yang memiliki kepakaran dalam sesuatu bidang ilmu seperti al-Quran, hadis, fiqh dan lain-lain. Ini ditambah pula tiada usaha untuk belajar serta mencari info yang berintegriti dan boleh dipercayai sumbernya terutama di medium atas talian (internet) bagi menambah ilmu serta pengetahuan yang bermanfaat, bahkan rata-ratanya lebih berkecenderungan melihat perkongsian ringkas atau video-video pendek di sosial media seperti TikTok dan Facebook sehingga kefahaman yang diperolehi hanya sekerat-sekerat dan tidak lengkap.

 

Tidak dinafikan bahawa di era globalisasi hari ini, media sosial memainkan peranan penting dalam membentuk pandangan dan kefahaman seseorang terhadap agamanya. Oleh kerana itu, jika medium berkenaan tidak digunakan dengan waspada serta bijaksana, ia boleh mencetuskan kekeliruan dan salah faham. Lebih dari itu, kekurangan info serta ilmu yang sahih ini membawa pula kepada gejala penafsiran yang salah terhadap teks agama. sehingga menjurus kepada pemahaman yang menyimpang. Keadaan ini secara tidak langsung melahirkan kejahilan terhadap info agama yang benar walaupun rata-rata individu terlibat memiliki ijazah dalam bidang profesional lain (Yatim, 2023).

 

Situasi ini juga menyebabkan mereka akan mudah terpengaruh dengan ajaran-ajaran daripada kelompok-kelompok tertentu atau individu yang menyebarluaskan pemahaman salah serta menyeleweng dari ajaran agama. Sebagai contoh, akhbar Utusan Malaysia secara atas talian bertarikh 22 Disember 2022 melaporkan terdapat 14 ajaran sesat aktif di Selangor yang berada di bawah pengawasan serta pemantauan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). Ajaran-ajaran berkenaan antaranya ialah ajaran Millah Abraham, Syiah, Al-Arqam@Rufaqa’ dan Qadiani@Ahmadiah (Mohamed, 2023).

 

4.2 Kebergantungan yang melampau terhadap individu lain untuk memahami dan mendalami agama merupakan punca kepada ketaksuban, pemujaan, sehinga sampai ke tahap meyakini ‘kemaksuman’ seseorang tokoh yang dikagumi tersebut dan menganggap dia adalah tali penghubung antara pengikut dengan agama mereka. Keadaan ini banyak menjadi punca lahirnya ajaran sesat kerana keyakinan pengikut terhadap kata-kata pemimpin atau ketua mereka walaupun ianya bercanggah dengan kandungan Islam yang sebenar.

 

Dalam konteks Malaysia contohnya, wujud beberapa gerakan yang terlalu meng’agung’kan tokoh-tokoh mereka sehingga setiap patah katanya dianggap benar serta wajib ditaati. Antara kumpulan berkenaan yang telah diwartakan sebagai sesat oleh Kerajaan Malaysia berpandukan fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan ialah pertubuhan al-Arqam  (Ismail, 2023) dengan dakwaan Bani Tamim serta ajaran Aurad Muhammadiyah yang menyeleweng, juga gerakan al-Ma’unah yang membenarkan kekerasan serta merampas senjata milik ketenteraan negara  (Ismail I. R., 2023). Kedua-dua pemimpin pertubuhan dan gerakan ini iaitu Asyaari Muhammad dalam al-Arqam dan Muhammad Amin untuk al-Ma’unah, beroleh kepatuhan yang tinggi di kalangan pengikut masing-masing.

 

Kebergantungan terhadap seseorang bagi urusan agama, walau pada awalnya ia bermula dengan satu perkara yang dianggap kecil, namun hakikatnya dengan perkara yang kecil-kecil, kian menular lalu menjadi besar; bahkan sehingga amalan yang khurafat juga boleh dianggap sebagai amalan agama. Hakikatnya, situasi seumpama ini merupakan punca kepada wujudnya penyembahan berhala. Allah SWT mengingatkan hal ini dalam al-Quran sebagai ibrah dan mengambil iktibar dari kisah umat Nabi Nuh ‘alaihissalam, firman-Nya yang bermaksud :

 

Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: `Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa’, dan Yaghuth, dan Ya’uuq, serta Nasr.

                                                                                                                         (QS Nuh 71: 23)

 

Dalam tafsir Ibnu Kathir, sahabat Baginda Rasulullah SAW, Abdullah bin ‘Abbas dan ramai dari kalangan ulama tafsir lain menyatakan bahawa kaum nabi Nuh a.s merupakan golongan terawal yang menyembah berhala. Ini berlaku apabila masyarakat di waktu itu membina masjid-masjid di atas kubur orang-orang soleh dalam kalangan mereka yang meninggal dunia dan mereka membuat gambar individu-individu soleh berkenaan dengan tujuan mengingati ibadat serta keadaan peribadi-peribadi tersebut untuk dicontohi. Namun, berlalunya masa, gambar tersebut ditukar kepada ukiran patung; dan melewati beberapa tempoh zaman pula, tujuan awal patung-patung itu dibuat mula dilupakan oleh generasi seterusnya tetapi patung-patung itu mula disembah dan diberikan nama mengikut nama individu-individu soleh berkenaan antaranya Waddan, Suwa’an, Yaghuth, Ya’uuq dan Nasr. Sehubungan dari kesyirikan yang mula melebar ini, maka Allah SWT mengutuskan Nabi Nuh a.s dan mengarahkan mereka semua supaya kembali mentauhidkan Allah SWT  (Kadir, 2023).

 

Sehubungan itu, umat Islam hari ini sewajarnya mengambil pengajaran dari lembaran sejarah yang dipaparkan dalam al-Quran ini iaitu syirik dan penyimpangan akidah bermula daripada pemujaan kepada individu-individu yang baik dan dianggap soleh, sehingga bentuk ‘penghargaan’ itu diterjemahkan dalam rangka yang tidak diajar oleh agama berjustifikasikan untuk dikenang, diingati dan dicontohi. Namun, apabila generasi baru menyusul dan pengetahuan tentang tujuan asal ‘tugu peringatan’ itu dibina telah ‘pergi’ bersama matinya generasi awal yang membina patung-patung tersebut, maka kesyirikan yang membinasa mula melata. Ini berlaku apabila agama dilaksana secara ikut-ikutan, tanpa ilmu.  

 

 

5.0 KESIMPULAN

Bagi menyimpulkan perbincangan di atas, berpandukan semua bentuk penyimpangan akidah yang dipaparkan dalam filem Panca Delima serta kritikan sosial yang disajikan bersamanya, pengkaji berpandangan, amat signifikan bagi masyarakat Muslim untuk menggunakan pertimbangan dan pemahaman agama yang tepat ketika menilai kandungan atau konten sesuatu filem. Hal ini kerana, tanpa kefahaman akidah yang mantap, info serta maklumat yang salah mudah mempengaruhi individu yang rentan atau tidak kritis terhadap informasi yang mereka terima. Tambahan pula, kefahaman yang tersasar amat memungkinkan berlakunya kekeliruan serta menyebabkan lahirnya ajaran-ajaran yang menyeleweng dari panduan agama yang sahih.

 

                                                                                                           Jumlah perkataan : 4930

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.0 RUJUKAN

 

Al Quran.

 

Ahmad Najaa' Mokhtar, J. S. (2018). ISU DAN MASALAH AKIDAH DAN SYARIAH DALAM PENGUBATAN SPIRITUAL ISLAM DI KALANGAN MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA. Jurnal Ushuluddin Adab dan Dakwah (2018) 1 (2), 131-154.

 

al-Bakri, Z. M. (14. July 2023). https://maktabahalbakri.com/384-perbezaan-antara-iblis-dan-jin/. Von https://maktabahalbakri.com: https://maktabahalbakri.com/384-perbezaan-antara-iblis-dan-jin/ abgerufen

 

al-Salmi, A. R. (15. July 2023). al-Farqu baina al-Rabb wa al-Ilaah. Von https://shamela.ws/book/37795/315: https://shamela.ws/book/37795/315 abgerufen

 

Bakri, M. H. (14. July 2023). Raja Bomoh Datang Lagi. Petaling Jaya, Selangor, Malaysia.

 

Corns, J. (15. February 2018). Review Of Philosofy And Psychology. Rethinking the Negativity Bias, S. 607–625.

 

Dewan Bahasa Dan Pustaka. (24. JUN 2023). Von khurafat: https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=khurafat abgerufen

 

Hamzan, M. b. (2022). GARIS PANDUAN MENGENAI AMALAN SIHIR MENURUT PERSPEKTIF ISLAM. Islam Universalia-International Journal of Islamic Studies and Social Sciences. Volume 3, Number 3, Jan 2022, 312-327.

 

Ismail, I. R. (16. July 2023). https://www.sinarharian.com.my. Von https://www.sinarharian.com.my/article/73757/berita/jenayah/al-maunah-tewas-di-bukit-jenalik: https://www.sinarharian.com.my/article/73757/berita/jenayah/al-maunah-tewas-di-bukit-jenalik abgerufen

 

Ismail, M. K. (16. July 2023). https://www.malaysianbar.org.my. Von https://www.malaysianbar.org.my/article/news/legal-and-general-news/general-news/pengaruh-kuat-ashaari-al-arqam: https://www.malaysianbar.org.my/article/news/legal-and-general-news/general-news/pengaruh-kuat-ashaari-al-arqam abgerufen

 

Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang. (27. JUNE 2023). http://ekemusykilan.penang.gov.my. Von PERSOALAN : KELIRU TARAF SAUDARA KANDUNG SATU IBU LAIN BAPA (00681): http://ekemusykilan.penang.gov.my/bank_detail.php?id=681 abgerufen

 

Jamilin, K. (16. July 2023). https://www.facebook.com/1743258955902336/photos/a.1749272925300939/1927454914149405/?type=3&locale=ms_MY. Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaysia.

 

Kadir, A. (16. July 2023). https://binsahak.com. Von https://binsahak.com/index.php/sirah-dan-kisah-umat-terdahulu/698-asal-usul-penyembahan-berhala: https://binsahak.com/index.php/sirah-dan-kisah-umat-terdahulu/698-asal-usul-penyembahan-berhala abgerufen

 

Mohamed, I. S. (16. July 2023). https://www.utusan.com.my/nasional/2022/12/mais-pantau-14-ajaran-sesat-aktif-di-selangor/. Shah Alam, Selangor, Malaysia.

 

Mohd Kamel Mat Sallehi, M. F. (2021). UNSUR KHURAFAT DALAM AJARAN SESAT DI MALAYSIA: ANALISIS PANDANGAN HUKUM JAWATANKUASA MUZAKARAH. Jurnal Pengurusan dan penyelidikan Fatwa, 144-157.

 

Mohd Yusoff, A. N. (2022). Kesan dan Amalan Santau dalam Budaya Masyarakat Nusantara. ANPJOURNAL OF SOCIAL SCIENCE AND HUMANITIES VOL.3SPECIAL ISSUE(2022), 17-29.

 

Pejabat Mufti Negeri Sabah. (2019). Panduan Mengenali Khurafat Dan Azimat. Sabah: politin @ wenen bin mobiji, A.s.d.k., A.d.k., B.S.K., jabatan cetak kerajaan.

 

Rahman, A. (14. july 2023). https://muftiwp.gov.my/artikel/al-afkar. Von https://muftiwp.gov.my: https://muftiwp.gov.my/artikel/al-afkar/2705-al-afkar-21-bolehkah-menggunakan-khidmat-jin abgerufen

 

Rahman, A. (10. Julai 2023). IRSYAD AL-FATWA #257: HUKUM AMALAN PELARIS OLEH PENIAGA. Von https://muftiwp.gov.my: https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/2676-irsyad-al-fatwa-siri-ke-257-hukum-amalan-pelaris-oleh-peniaga abgerufen

 

Ramirez, W. (15. July 2023). Bias negatif: apakah itu dan bagaimana ia mempengaruhi pemikiran kita. Von https://ms1.warbletoncouncil.org/sesgo-negatividad-5187: https://ms1.warbletoncouncil.org/sesgo-negatividad-5187 abgerufen

 

Rina Ade Saputri, L. A. (2022). Peran Media Massa dalam Mempengaruhi Public Trust di Masyarakat. PANDITA: Interdisciplinary Journal of Public Affairs, 13-22.

 

Safar, J. B. (15. July 2023). https://people.utm.my/ajmain/2015/12/26/koleksi-hadis-112-jauhi-hasad-dengki/. Von https://people.utm.my: https://people.utm.my/ajmain/2015/12/26/koleksi-hadis-112-jauhi-hasad-dengki/ abgerufen

 

Sidek, M. M. (2022). PANDANGAN YUSUF AL-QARADHAWI TERHADAP KONSEP SYIRIK : ANALISIS TAWAKAL DAN AMALAN MASYARAKAT ISLAM DI mALAYSIA. Prosiding Bicara Dakwah Kali Ke 23 – Seminar Kebangsaan Tokoh Dakwah Antarabangsa (S. 1-9). Bangi: Pusat Kajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, UKM.

 

Siti Norain Amir, S. H. (2015). GUGATAN AKIDAH : BERTAWAKAL KEPADA SELAIN ALLAH. Prosiding Seminar Pemantapan Akidah 2015 (S. 1-16). Skudai, Johor: Fakulti Tamadun Islam, Universiti Teknologi Malaysia.

 

Siti Zubaidah binti Raja Mhd Shahnuddin, R. S. (2021). PANCARAN KRITIKAN SOSIAL MELALUI KARAKTER DALAM CERITA RAKYAT MELAYU. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan (PASAK ke-6) (S. 488-503). Kajang, Selangor: Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.

 

Wikipedia. (27. June 2023). https://ms.wikipedia.org. Von Pancha Delima: https://ms.wikipedia.org/wiki/Pancha_Delima abgerufen

 

Yatim, M. N. (16. July 2023). https://www.utusan.com.my/rencana/forum/2022/02/jahil-punca-terpengaruh-ajaran-sesat/. Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Malaysia.

 

Zaharuddin, A. R. (25 June, 2023). http://zaharuddin.net/aqidah-&-kepercayaan/465-kesilapan-umat-islam-dalam-kepercayaan-a-aqidah.html. Retrieved from http://zaharuddin.net: http://zaharuddin.net/aqidah-&-kepercayaan/465-kesilapan-umat-islam-dalam-kepercayaan-a-aqidah.html

 

Zairul Anuar Md. Dawam, I. A. (2022). HISTORIOGRAFI FILEM MELAYU DALAM KONTEKS TRANSFORMASI SOSIAL DAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT MALAYSIA. Gendang Alam, Jilid 12 (1), 2022, 24-47.

Comments

Popular posts from this blog

JANGAN HILANGKAN.....

Pernahku... ( Sempena 8030 hari mengasihimu )

YANG PERTAMA DAN KEDUA