tag:blogger.com,1999:blog-1672577689044767194.post8661325549419093400..comments2024-03-10T21:08:08.115+00:00Comments on Mencari dan terus mencari cinta ILAHI: KITALAH GURU-GURU ITUNoraslina binti Jusinhttp://www.blogger.com/profile/00766606260823007640noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1672577689044767194.post-24930014275851395472009-05-15T07:29:00.000+01:002009-05-15T07:29:00.000+01:00Salam semua,
MUHAMMAD IBN NAZIR : Alhamdulillah, ...Salam semua,<br /><br />MUHAMMAD IBN NAZIR : Alhamdulillah, terima kasih juga atas pencerahan tambahan yang diberi. Semoga pengalaman dan pandangan saudara diambil sebagai pengajaran dan panduan buat guru-guru di luar sana.<br /><br />Juga kepada kita semua sebagai 'guru' tidak lansung dalam hidup ini.<br /><br />ZUE : Ws, InsyaAllah Kak Ina akan berkongsi mana yang baik untuk manfaat semua. Doakan Kak Ina ye :)<br /><br />Terima kasihNoraslina binti Jusinhttps://www.blogger.com/profile/00766606260823007640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1672577689044767194.post-66207290697974533312009-05-14T13:05:00.000+01:002009-05-14T13:05:00.000+01:00assalamualaikum kIna..
artikel yg kIna tulis ni, ...assalamualaikum kIna..<br /><br />artikel yg kIna tulis ni, masyaAllah dtg tepat pada waktunya.mungkin kIna buleh tulis lg ttg ibu yg mnjd guru kpd ank2nyer.artikel2 kIna yg dulu pon ada jugak tema mcm ni.tp, kalu kIna ada lg pengalaman2 yg mencebar dlm proses mendidik ank2 ni...mohon kongsi lg.<br /><br />lately ni zue dlm dilema.semenjak mak dtg jaga ank2 (zue pi lab), dia slalu perhatikan dan bgtau yg ank zue yg sulung tuh kadang2 pretend jadik baik.cthnyer, dia tolak adik dia dgn sengaja, pehtu ckp sorry kt adik..pehtu nangis kalu adik x terima.zue yg xtgk kisah sebenar,igtkan yg adik tu salah psl xterima sorry kakak yg xsengaja nih.dlm keadaan penat, kita pon dgn xsengaja tertinggikan suaralah dkt adik tu, which is silap lahkan.wallahua'lam<br /><br />so, kalu kIna ada cerita2/pengalaman2 menjernihkan air yg keruh antara 2 beradik..sgt2 zue tunggu.terima kasih.zuenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1672577689044767194.post-27286031804494264302009-05-14T07:59:00.000+01:002009-05-14T07:59:00.000+01:00Salam. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Mah...Salam. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Maha Pengasih. Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Semesta Alam.<br /><br />Ribuan terima kasih kepada saudari kerana mengirimkan satu ilmuan islam yang berguna kepada insan-insan yang mencari keredhaanNya. Satu penulisan artikel yang menarik dari sudut pencerahan kebaikan jasa guru-guru.<br /><br />GURU, apa yang telah kita ketahui, bahawa guru memainkan peranan yang cukup besar dalam melahirkan satu golongan yang cerdik cendiakawan bagi menilai kebaikan dan kebathilan. Tetapi apa yang hendak dikongsikan di sini adalah, golongan para guru ini bukan bererti guru yang berada di kelas-kelas pembelajaran seperti apa yang kita lihat selama ini. tetapi merangkumi aspek yang menyeluruh dari segi ilmuan pembelajaran dari satu pihak kepada satu pihak yang lain. Tidak dinafikan juga bahawa sedekad ini, kita megah meraikan Hari Guru, bagi memperingati jasa-jasa dan pengorbanan mereka semua. Adakah guru memainkan peranan dalam melahirkan satu golongan Ullul Albab yang sedang kita malah negara kita idamkan selama ini. Kita sering memperingati hari guru, tetapi perlu diingati juga bahawa, sinonim hari guru tersebut, membuatkan para pendidik ini mudah terlupa, di mana, pihak pelajar perlu juga dihargai dan dikasihi. Bukan untuk merendah-rendahkan pihak pendidik, tetapi setiap tahun para pelajar akan meraikan atau menyambut Hari Guru bagi mengenang jasa dan pengorbanan mereka selama ini, akan sebab itu juga, adakah pihak pendidik juga memperingati jasa dan pengorbanan dari para pelajar. Adakah, para guru mengambil berat terhadap kebajikan para pelajar. Sebenarnya pihak pendidik perlu peka akan kebajikan dan keilmuan para pelajarnya. Sebagai contoh yang saya hendak nyatakan di sini, berapa ramai guru-guru lepasan universiti yang sanggup berkhidmat di kawasan luar bandar. Alasan demi alasan akan diforumkan di segenap penjuru bagi mengelakkannya. Berapa ramai guru-guru yang sanggup beramah mesra dengan keluarga dan para pelajar bagi mendekatkan lagi suasana keharmonian pembelajaran. Berapa ramai pihak guru yang sanggup mencurahkan atau menunjukkan satu sikap yang sempurna sebagai seorang pendidik yang kaya dengan akhlaqnya di depan para pelajar. Berapa ramai guru yang sanggup tidak menghisap rokok di depan atau di kawasan sekolah. Berapa ramai guru-guru yang sanggup menutup aurat. Berapa ramai guru yang peka akan kesihatan pelajar-pelajarnya. Mungkin semua itu satu pekara yang kecil, tetapi ia melibatkan impak yang cukup besar dan mendalam.<br /><br />Sebenarnya golongan pendidik perlu peka akan hakikat, bahwa golongan ini merupakan satu golongan yang cukup cabaran dalam apa jua sekalipun. Kita bukan untuk melahirkan golongan yang cemerlang di dalam segenap ujian peperiksaan, tetapi adalah untuk melahirkan satu golongan yang "MURNI" iaitu satu golongan yang dapat membezakan kemuliaan dan kebathilan disegenap penjuru sekalipun. Dengan adanya golongan ini, maka dapatlah melahirkan juga golongan yang ukhwah dari segi akhlaq dan ilmunya. <br /><br />Allah SWT Berfirman :<br />"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya." (Surah Luqman - Ayat 17). <br /><br />Saya pernah didatangi oleh pelajar-pelajar yang bermasaalah, dalam ertikata lain, pelajar yang dianggap masaalah di dalam sekolah tersebut. Saya selidiki dan cuba rapatkan diri saya dengan mereka-mereka semua. Apa yang saya dapat kupas dari penelitian saya bahawa, mereka juga insan seperti pelajar lain, cuma mungkin ada sedikit kekhilafan yang telah mereka lakukan dengan tidak atau disengajakan, tetapi itu tidak bermakna ia menjadi identiti mereka selama ini. mereka inginkan satu serapan kasih dan sayang dari seorang guru tanpa mengira status diri mereka, mereka inginkan satu perubahan yang total, tetapi malangnya, peristiwa-peristiwa kedaifan mereka membuatkan mereka dipinggirkan oleh pihak pendidik. Mengapa? sedangkan mereka punyai sifat dan niat untuk menjadi seperti mereka yang terbaik dan berilmu. Pekara ini berlanjutan kepada golongan guru yang lain, yang mengecap bahawa mereka tidak perlu dititik beratkan. Betapa malangnya lagi ada sesetengah pendidik yang sering membeza-bezakan pelajarnya bagi memudahkan untuk mereka mengajar dan mendidik. Sebagai contoh yang ketara, kenapa perlu ada kelas terbaik, kelas sederhana dan kelas lemah dalam setiap sekolah. Bukankah itu satu diskriminasi terhadap golongan yang ingin mencari ilmu. Nabi SAW pernah ditegur Allah SWT atas sikapnya yang pilihkasih dalam menyampaikan risalahNya. <br /><br />Allah SWT berfirman :<br />"Ia memasamkan muka dan berpaling, <br />Kerana ia didatangi orang buta. <br />Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! - Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya. Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran), Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya. Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya). Adapun orang yang segera datang kepadamu, Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah), - Maka engkau berlengah-lengah melayaninya. Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi). Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil peringatan daripadanya. (Surah Abasa - Ayat 1-12)<br /><br />Mungkin ini sedikit sebanyak dapat membantu para pendidik dalam menjiwai akan diri seorang pendidik, yang dianggap mulia di kalangan pelajar khasnya. Bangunkanlah satu generasi yang berterapkan prinsip-prinsip Islam. Setiap apa yang telah kita lakukan pada hari ini, mampukah ia akan terlaksana dan bertahan?, dengan cara apakah kita hendak terapkan dalam diri pelajar sehinggakan mereka semua itu menjadi golongan yang cintakan Ilmu?. Berusahalah sesuatu yang berguna, berkorbanlah sesuatu demi melahirkan golongan Ullul Albab. WaAllahu'alam.<br /><br />Muhammad Ibn Nazir.<br />www.MujahidinCyber.blogspot.com<br />19hb J-Awal 1430Muhammad Ibn Nazirhttp://www.mujahidincyber.blogspot.comnoreply@blogger.com