AGAR BERPISAH TIDAK GELISAH


Sukar untuk saya menggambarkan rasa hati. Kerana itu, saya sering tersenyum, berfikir dan mencari makna ketika membaca komen daripada teman-teman lewat status saya di FB; terutama pada kata-kata saya yang menggambarkan kerinduan tatkala berjauhan dari suami tercinta. Paling terbaru, semasa suami berpergian selama lima hari ke Bahrain. Di sana, beliau menghadiri satu wacana ekonomi dan perbankan Islam bersama tokoh-tokoh ulama’ semasa.

Dalam debar menunggu kepulangan suami, saya sempat menukilkan apa yang dirasa pada status FB. Sekadar luahan berbaur muhasabah untuk diri sendiri.

Berjauhan dengannya bukanlah perkara baru bagi saya, kerana seawal empat hari bergelar seorang suri, saya dan suami terpaksa berpisah buat sementara. Ketika itu, suami masih sibuk dengan amanah dan tanggungjawabnya sebagai presiden sebuah gabungan persatuan mahasiswa Islam.

Ada kalanya, sebelum berangkat pergi, beliau meninggalkan saya untuk bermalam di rumah sewa sahabat-sahabat seuniversiti. Mungkin kasihan melihat isterinya yang acap kali ditinggalkan. Sementelah, kami juga masih bergelar pelajar, sekurang-kurangnya ketiadaannya di sisi dapat saya manfaatkan untuk menelaah dan mengulangkaji pelajaran.

Namun, di kebanyakan masa, saya hanya di rumah bersendiri. Menunggu dan menanti.

CINTA JARAK JAUH
Kehidupan kami yang kerap berjauhan itu, berlanjutan sehingga kehadiran cahaya mata pertama. Berlansung pula selepas beroleh anakanda kedua, ketiga dan hingga kini, telah empat permata hati kami melihat dunia dengan izin-Nya. Andai pertama kali berjauhan dari suami, sedih dan pilu mengisi hati, tetapi kini, ia bagaikan sudah sebati.

Sungguhpun begitu, setiap kali berjauhan, perasaan rindu tidak juga memudar, malahan semakin menebal berbanding kali pertama dahulu. Mungkin benar, semakin lama hidup bersama, mengharungi susah dan senang sepanjang usia perkahwinan, membuatkan dua hati kian dekat, biarpun jarak tujuh lautan memisahkan.

Saya yakin, isteri mana yang hatinya tidak merindui suami yang jauh di mata. Lebih-lebih lagi, perpisahan yang terjadi itu bukan kerana suka-suka, tetapi lebih kepada memenuhi peranan dan tugas suami mencari nafkah keluarga. Juga, tanggungjawab kepada agama yang mulia.

Namun, saya akui perpisahan sementara antara saya dan suami yang hanya seminggu dua, pasti tidak terbanding perpisahan pasangan suami isteri yang menempuh perhubungan jarak jauh ( PJJ ). Berpisah bukan sehari dua, tetapi memakan masa berbulan-bulan, malah ada yang menjangkau bertahun lamanya. Paling kurang pun, suami dan isteri bertemu melepas rindu hanya di hujung-hujung minggu.

Persoalan berkait perhubungan jarak jauh ini pernah dihadapkan kepada saya. Ia bukan hubungan cinta bagi mereka yang belum bernikah, tetapi kepada pasangan yang telah pun melafaz akad sebagai suami isteri yang halal dan sah. Dan berpisah yang dimaksudkan bukanlah bercerai, tetapi hidup berjauhan antara suami isteri atas sebab-sebab kerjaya, menuntut ilmu dan seumpamanya.

Saya cuba memahami situasi hari ini dengan berbual dan meminta pandangan rakan-rakan yang lain. Kesimpulannya, keadaan ini bukanlah penghalang untuk suami isteri menjalinkan ikatan yang harmoni. Berjauhan atau tidak, ia bukan jaminan keutuhan sesebuah mahligai perkahwinan. Jarak sama sekali bukan penghalang bagi mencipta mawaddah, rahmah dan sakinah di dalam sesebuah rumahtangga. Asal saja kemahuan dan usaha membaja cinta dilakukan dengan saksama oleh suami dan isteri, ketiga-tiga elemen penyeri itu akan tetap subur mewangi.

YANG MANIS
Saya juga sempat membaca pandangan mengenai ini daripada Pensyarah Jabatan Psikologi dan Pembangunan Manusia, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail menerusi kolum Pesona di Kosmo! Online.

Menurut beliau, hubungan jarak jauh ini sebenarnya, jika difikir dari sudut positif adalah lebih manis.

"Ia ibarat jauh di mata, dekat di hati. Pasangan yang terlibat akan semakin rindu antara satu sama lain kerana berjauhan rentetan timbul rasa kehilangan dan kekosongan.

Rasa kehilangan itu ditebus dengan berutus surat, menghantar e-mel, menelefon. Tetapi bahayanya perhubungan ini adalah, jika terlalu lama berjauhan dikhuatiri kasih sayang mula pudar," katanya.

Memang benar, andai dilihat dari sudut positif, perpisahan yang terjadi mampu menatijahkan kebaikan. Ketiadaan pasangan dirasakan bagai satu kehilangan. Perginya diiring doa, pulangnya ditunggu penuh setia. Saat jauh di mata, rasa rindu bertandang, menjadi tali kepada dua hati untuk saling mengenang. Menambah kasih, merimbun sayang.

Inilah manisnya perpisahan sementara.

Akan tetapi, jika lalai dan cuai dalam menanganinya, ia sangat berpotensi menjadikan jarak perhubungan sedia ada kian ketara jauhnya. Semakin sepi dan dingin. Cinta tidak menggebu. Rindu bukan lagi pengikat untuk bertemu.

Sudahlah jauh dari pandangan mata, jauh juga dari jiwa!

RENUNGAN : UJIAN DAN CABARAN
Jujurnya, saya cuba melihat persoalan hubungan jarak jauh ini dari sudut yang agak berbeza.

Sebagaimana pasangan suami isteri yang berdepan perselisihan, poligami dan perceraian, mereka yang mengalami perhubungan jarak jauh ini juga sebenarnya sedang berdepan dengan ujian. Ujian dalam kehidupan. Cabaran dalam memaknakan ikatan perkahwinan.

Dan ujian ini boleh menjadi berganda cabarannya jika jalan-jalan yang dilalui dalam mengisi dan memaknakannya lebih banyak membawa kepada perselisihan sehingga menatijahkan poligami atau perceraian. Keadaan ini tidak mustahil, dan banyak yang telah melaluinya lantaran kedua-dua pihak memandang ringan terhadap usaha-usaha ‘mengikat’ kemas ikatan yang telah mereka jalinkan atas nama Allah.

Saya melihat ini sebagai sesuatu yang besar, lantaran menurut penilaian saya, sebab utama yang menjadikan perhubungan jarak jauh ini sebagai ‘trend’ hidup masa kini adalah kerana desakan kewangan demi menstabilkan ekonomi keluarga, membayar hutang pinjaman pelajaran, untuk membantu ibu bapa dan adik beradik yang masih belajar dan sebab-sebab lain lagi sehingga ramai para isteri rela atau terpaksa berpisah daripada suami tercinta kerana perlu bekerja jauh.

Tambahan pula, bila mana isteri yang bekerja jauh ini sukar mendapat kelulusan pertukaran tempat berkhidmat, atau tidak sanggup bertukar kerana sayang dengan suasana kerja yang telah lama diperolehi, atau seumpamanya.

Pelbagai sebab dan punca menjadi pemisah dua jiwa, dan keadaan inilah yang sewajarnya dijadikan renungan bersama.

BENARKAH INI TAWAKAL?
Justeru itu, perkara utama dan pertama perlu diperhatikan, ialah keyakinan dan tawakal kepada Allah SWT. Ramai manusia yang lupa untuk memantapkan aspek ini di dalam kehidupan. Sebagai hamba Allah SWT yang berusaha meraih kesejahteraan hidup di dunia, manusia sering memohon untuk mendapatkan kejayaan, penghasilan dan kemewahan.

Dan itu bukanlah satu kesalahan, bahkan Allah SWT sendiri menganjurkan hamba-hamba-Nya untuk memohon apa-apa pun kebaikan kepada-Nya, beserta janji bahawa DIA akan memenuhi permohonan mereka.

Firman Allah SWT :

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Maksudnya : “Dan Tuhanmu berfirman: ""Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina.” ( Surah Ghafir ayat 60 )

Malangnya, realiti yang melata, tindakan kebanyakan manusia selalu tidak selari dengan doa dan permohonan yang dipinta. Ramai lebih cenderung mencari harta yang sementara sehingga mengabaikan sesuatu yang lebih utama, antaranya memilih untuk tidak bersama ‘harta’ yang lebih bernilai iaitu keluarga, dengan hidup bersama walau serba sederhana.

Mereka lebih merasa selesa ketika beroleh penghasilan yang besar, baik melalui kerjaya atau tugasan lainnya, bukan karena merasa memiliki Allah yang Maha Pemberi Rezeki, sebaliknya lebih cenderung untuk yakin dan ‘berserah diri’ kepada pihak atasan yang dirasakan memberi imbuhan dan gaji. Malahan, ada yang menganggap merekalah yang menentukan nasib, merasakan mereka yang menentukan kenaikan pangkat, pendapatan, juga beranggapan merekalah yang memberikan sebarang posisi yang diinginkan.

Kehidupan bersama keluarga dikesampingkan dengan anggapan ia tidak memberi nilaian pangkat, wang dan harta yang menjanjikan kesenangan. Inilah gerak ‘rasa’ yang tersasar dan amat menguji.

Oleh itu, pasangan yang sanggup menempuh hidup berjauhan, terutama kepada para isteri yang bekerja jauh dari suami, semata-mata dengan tujuan mendapatkan wang yang lebih, perlu kembali menilai tahap tawakal mereka kepada-Nya. Jika merasakan hanya dengan kewangan yang utuh lebih menjamin masa depan yang lebih senang dan cemerlang, maka di sinilah bermula ‘salah’ penafsiran terhadap sifat tawakal dan redha yang sebenarnya kepada Tuhan.

TAWAKAL YANG BENAR
Sewajarnya, niat bersulam tawakal yang benar ketika hidup berjauhan ini sentiasa disematkan iaitu dengan berusaha sebaiknya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah. Menjaga halal haram dan menjauhi yang syubhah agar sebarang imbuhan yang diperolehi disinari barakah dari Allah, seterusnya dapat melangsaikan apa-apa tujuan yang menjadi penyebab mereka suami isteri hidup berpisah.

Jiwa seorang hamba Allah yang melafazkan tawakal yang benar, ialah yang mengetahui dan menyedari bahawa setinggi manapun pangkat, kedudukan atau jawatan dan sebanyak manapun imbuhan, gaji dan pendapatan, ia bukanlah satu persoalan yang besar dan mengusutkan fikiran, selama dia menyedari dan menginsafi bahawa dia masih memiliki kedudukan di sisi Allah ar Rahman. Pergantungannya yang sebenar hanya kepada DIA Yang Maha Pemberi Kurniaan.

Firman Allah SWT :

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًاوَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

Maksudnya : “Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. “ ( Surah at Thalaq ayat 2 – 3 )

Justeru itu, pasangan yang mengerti dan memiliki kefahaman sebegini, mereka akan segera mencari jalan untuk kembali bernaung di bawah bumbung yang sama, setelah sebab-sebab yang menjarakkan hubungan mereka suami isteri berjaya diharungi atau dilunasi.

Mereka menginsafi, bahawa sunnatullah di dalam perkahwinan adalah suami melindungi isteri, manakala syari’at juga menekankan, tempat seorang isteri adalah untuk berada di sisi suami. Dua keadaan ini amat sukar dijayakan andai suami dan isteri tidak duduk sekali.

KISAH SAYYIDINA UMAR
Saya teringat kepada suatu kisah di zaman Sayyidina Umar Al khattab.


Suatu ketika Umar, sebagai seorang Khalifah yang amanah dan bertanggungjawab, melakukan rutin rondaan malam. Ketika beliau melewati sebuah rumah, tiba-tiba terdengar dari dalamnya, suara seorang perempuan sedang bermadah. Nadanya merintih, membayangkan jiwanya yang sedih dan pedih:


“Sungguh malam ini sangat panjang, sekelilingnya penuh kelam. Situasi ini menjadikan aku tidak baik, kerana tidak ada kekasih yang bisa kuajak bermain. Demi Allah, seandainya aku tidak takut azab dan akibat, sungguh ranjang ini akan bergoncang hebat.”


Mendengar itu, Umar berusaha untuk menyelidiki kisah si perempuan dengan rintihannya yang lirih. Akhirnya diketahui, bahawa suaminya telah meninggalkan rumah sekian lama sebagai mujahid di medan jihad.


Umar kemudian menanyakan puterinya Hafsah, berapa lama seorang isteri mampu bersabar diri dari suami ? Jawab Hafsah: empat bulan. Waktu itulah Umar melaksanakan satu ketetapan dan peraturan, bahawa seorang suami tidak boleh meninggalkan isterinya lebih dari empat bulan.


Perlu diingat, objektif yang digariskan oleh syari’at melalui perkahwinan tidak mampu disempurnakan sebaiknya tanpa suami isteri hidup bersama. Bukan sekadar memenuhi tuntutan batin semata-semata, tetapi juga untuk mengisi naluri kemanusiaan yang selalu ingin dikasihi, diambil berat, dibelai dan dirawat.


ACUAN PERCAYA
Selanjutnya, perkara kedua yang tidak kurang pentingnya dalam perhubungan jarak jauh ini ialah kejujuran diri dan kepercayaan terhadap pasangan. Tanpa jujur dan percaya, ramai pasangan akan kecundang mempertahankan keindahan perkahwinan. Ia umpama baja yang menyuburkan cinta. Semekar mana pun cinta, ia akan layu tanpa dibajai kejujuran dan percaya.

Richard Templar ada menyentuh hal ini di dalam bukunya, The Rules Of Love. Templar menegaskan :

“Trust is an absolute essential between partners. It doesn’t matter whether you’re talking about being faithful, sticking to promises, keeping spending within what you can afford, or anything else. If you can’t trust your partner, you’ll never be happy.”

Walaubagaimanapun, di dalam Islam, kepercayaan setiap pasangan harus berteraskan acuan agama. Tanpa acuan agama, sebarang usaha kepercayaan yang dilaksanakan tidak mampu membuahkan 100% rasa percaya yang benar-benar diyakini. Tanpa sedikit pun sangsi, tiada lansung gerak naluri bahawa pasangan mahu menyelidiki atau mengintipi.

Justeru itu, seorang isteri yang jauh dari suami harus menghadirkan kepercayaan kepada suami dengan sentiasa menjaga maruah diri, berpakaian sopan, sempurna menutup aurat, tidak keluar tanpa tujuan dan hala serta selalu memastikan pergaulan dengan rakan sekerja lelaki hanya sebatas yang perlu sahaja. Bercakap, berurusan dan lain-lain kerana tugas dan tidak lebih dari itu. Sebarang tindakan yang boleh mengundang fitnah, sedaya mungkin disesah. Bimbang, andai ada mata dan mulut yang hasad menyampaikan sesuatu yang tidak benar sehingga mencetuskan perselisihan, sekaligus memudarkan kepercayaan.

Sementara kepada para suami pula, perkara-perkara berkaitan isteri hendaklah sentiasa ada ‘up-date’ terkini. Tidak lengah dan tangguh untuk menasihati gaya dan keterlanjuran isteri dalam berpakaian, penampilan dan pergaulan di samping mereka juga mesti menjaga batas hubungan dengan wanita lain terutama rakan sekerja.

BUKTIKAN UPAYA CINTA
Jika kejujuran dan kepercayaan terhadap pasangan hadir sepenuhnya, barulah kestabilan emosi sentiasa berada di tahap yang tinggi, walau yang disayangi tiada di sisi.

Setelah itu, barulah mempertingkatkan upaya dan ikhtiar berbentuk teknikal demi memastikan rasa cinta dan kasih terhadap suami atau isteri sentiasa mekar dan merimbun di dalam hati.

Ini termasuklah sering berhubung dan mengemaskini ‘laporan’ kehidupan masing-masing, sama ada melalui perbualan di telefon, sms, emel atau lain-lain medium perhubungan yang canggih dan terkini.

Selain itu, buktikan juga upaya cinta kepada pasangan dengan mempertingkatkan kemahiran-kemahiran yang diperlukan dalam menjayakan sesuatu perkahwinan. Contohnya, di pihak isteri memperbaiki kemahiran memasak dan menghias diri buat tatapan suami yang dikasihi, manakala di pihak suami pula melengkapkan ilmu dan maklumat untuk mendidik diri dan keluarga, juga usaha daripada kedua-duanya dengan kemahiran keibubapaan bagi melengkapkan pengetahuan sedia ada untuk menjadi ibu bapa yang berjaya.

AGAR BERPISAH TIDAK GELISAH
Akhirnya, saya meyakini, setiap pasangan yang berkahwin sentiasa ingin didampingi suami atau suri hatinya. Selalu mengimpikan mahligai indah yang dibina, dihiasi gelak tawa yang ceria. Menatap wajah insan yang dicintai, memegang jari-jemarinya yang halus berbudi.


Dekat di mata, lebih dekat di hati.

Justeru itu, perbincang dan perancangan sebaiknya perlu ada agar perhubungan jarak jauh ini tidak melewati suatu tempoh yang lama. Gusar, jemu dan bosan akan hadir tanpa dipinta, selain ia juga tidak menepati kehendak sebenar agama.

Namun, dalam saat melewati hidup berjauhan, renung dan berusahalah untuk 3 perkara yang utama:

1) Tawakal yang benar
2) Acuan percaya
3) Buktikan upaya cinta

Agar berpisah tidak gelisah, kerana perpisahan tidak sesekali menghadirkan resah, perpisahan adalah penantian, menanti saat kembali bergandingan.

Saya kembali meneliti dan menghayati status saya di FB :

“Penantian satu ujian, penantian satu renungan, penantian satu kesyukuran, penantian bukti kecintaan.”

Mencari dan terus mencari cinta Ilahi.

Jumpa lagi, InsyaAllah.

Comments

Dandelion said…
salam kak ina,
saya pun berjauhan dgn suami.. kerana kerjaya. sekarang sedaang usaha utk berpindah ke tempat suami. terima kasih utk article kak ina yg sgt berguna bg saya. boleh tak saya minta izin untuk copy di blog saya? shukran jazilan.
Salam,

DANDELION : Ws, dik :) Alhamdulillah, tahniah. Kak Ina doakan urusan adik berjalan lancar dan dipermudahkan oleh Allah SWT.

Semoga dapat bersama suami dan menikmati kehidupan yang lebih bermakna sebagai suami isteri, ameen.

Ye, boleh. Silakan, tq :)
Ummie said…
Assalamualaikum. Buat Kak Ina dan pembaca yg lain, semoga kalian dalam rahmat Ilahi. Di saat membaca nukilan kak Ina kali ini, saya sedang sendiri, tiada suami di sisi kerana memenuhi tuntutan tanggungjawab beliau selama 2 minggu. Teringat saya akan kata2 ' sayang isteri ditinggal-tinggalkan'. seakan mempercayai kata2 ini kerana isteri yang menunggu dengan penuh setia, ikhlas dan penuh mengharap kepulangan akan lebih rasa disayangi dan dihargai oleh sang suami..Terima kasih kak ina.
hani said…
salam kak..

sy nk tnye stu soalan..sy ada simpanan dlm ASB. memandang kan ASB ade dividen yg x pasti kehalalannye, jd sy rase nk kluarkan nye kembali dan masukkan dlm bank islam..jd jika sya keluarkan duit tersebut, dividen yg diperoleh, bleh x disedekahkan kpd org org miskin atau di masjid..

mohon penjelesan kak ye..time kaseh:-)

p/s: maaf soalan kluar dr tajuk:)
Salam,

UMMIE : Ye, pepatah lama tu...'sayangkan isteri tingal-tinggalkan'. InsyaAllah, semoga perpisahan sementara itu membuahkan kemanisan yang berpanjangan dalam rumahtangga Ummie.

Terima kasih juga buat Ummie kerana berkongsi pengalaman dan cerita :)
Anonymous said…
salam ukhwah,

terima kasih akak :D ...perkongsian yg sgt berguna
HANI : Wslm, untuk soalan berkaitan melupuskan harta, wang dari pelaburan haram dan seumpamanya, Kak Ina ambil petikan dari artikel ustaz.

** Para ulama dari empat mazhab telah bersepakat berkenaan kewajiban melupuskan harta haram dengan mendermakannya dengan seberapa segera.

Syeikh Atiyyah Saqar (bekas Ketua Lajnah Fatwa Al-Azhar) berkata, : "Wajib melupskan harta yang haram ketika bertawbat, ia boleh dilakukan dengan memulangkan kembali harta itu kepada tuannya (jika diketahui) atau kepada warisnya, dan jika tidak mampu diketahui, hendaklah diserahkan kepada faqir miskin bagi memisahkan diri darinya dan bukannya bagi meraih pahala (dari serahan itu). ( Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, hlm 2/65)

Hujjah utama para ulama dalam hal mendermakan wang haram seperti ini adalah pelbagai hadith Rasulullah SAW yang diriwayat Abu Daud dengan sanad yang baik, hadith tentang kekalahan Rom dan kemenangan pertaruhan yang dibuat oleh Abu Bakar As-Siddiq dan juga athar dari Ibn Mas'ud yang diriwayatkan oleh Al-Bayhaqi (6/188) dan banyak lagi.

Ringkasannya mudah sahaja :-

a- Faqir atau miskin ; samada dari kalangan ahli keluarga atau tidak. Majoriti mazhab Islam termasuk ulama silam memberikan fatwa harus untuk individu yang benar-benar dalam keadaan ini menggunakannya untuk dirinya sekiranya ia termasuk dalam kalangan si miskin dan faqir yang SEBENARNYA (bukan dakwaan kosong). Ketika itu, penggunaan harta yang kotor itu, tidak lagi menjadi kotor. Tetapi mestilah dengan syarat ianya disertai dengan perasaan insaf dan bertawbat dari perbuatan haramnya yang lampau. (Al-Ikhtiyar li Ta'lil al-Mukhtar, 3/61 ; Al-Qawaid, Ibn Rejab, hlm 129 ; Ihya Ulumiddin, 2/145 ; Al-Majmu' , 9/428)

b- Badan Kebajikan Awam & Pembinaan Kemudahan Awam Yang Halal.

Memberikannya kepada pemerintah melalui pusat zakat ataupun badan kebajikan yang dipercayai untuk membina masjid, rumah anak yatim, bantuan kepada mangsa bencana dan seumpamanya. Saya kira ini tidak lagi memerlukan huraian kerana kejelasannya.

c- Masjid & Surau.

Bagi saya ia tidak berapa digalakkan dan saya sebenarnya lebih cenderung kepada pandangan ulama mazhab Hanafi dan Ibn Qasim al-maliki yang tidak membenarkannya. Ini kerana sebuah hadith menyebut bahawa Arab Jahiliyah dahulu amat menjaga Ka'bah agar tidak terbina dari duit haram, ini disebutkan oleh Ibn Hisham bahawa pemerintah arab dahulu pernah berkata "Wahai quraisy, janganlah kamu masukkan dalam pembinaannya kecuali dari hasil kamu yang baik, janglah masukkan harta dari pelacuran dan riba" (Mukhtasar Ibn Kathir, 1/126 ; Sirah Ibn Hisham, 1/150).

Akan tetapi di ketika uzurnya sesebuah masjid dan surau dari bantuan kewangan bolehlah diambil pandangan yang lebih ringan dalam hal ini iaitu ia merupakan pandangan Ulama Hanafi, Mazhab Syafie yang berfatwa harus menggunakan duit haram yang tidak diketahui pemilik ini untuk membina bahagian-bahagian masjid atau surau. (Al-Majmu' , 9/428 ; Hasiyah Radd Al-Muhtar, 2/92) ;
ni juga satu persoalan yang kerap ditanya, bagi saya ia hanya akan menjadi harus sekiranya anda benar-benar dalam keadaan bermasalah sekiranya melupuskan terus wang-wang haram itu. Hanya Allah SWT yang dapat mengetahui samada seseorang itu benar-benar sudah sampai tahap untuk mengambil pandangan yang lebih ringan iaitu, harus menggunakannya sebagai modal untuk yang perniagaan halal sebagai ganti kepada terjebaknya ia dalam perniagaan haram yang lalu disertai dengan azam dan niat ikhlas untuk mendermakan modal dari yang haram itu dari masa ke semasa.

Untuk artikel penuh boleh baca di sini,
http://www.zaharuddin.net/content/view/435/100/

Semoga membantu ye :)
NORDALILY : Salam ukhuwwah juga dari Kak Ina :)

Alhamdulillah, semoga kita semua beroleh manfaatnya.
hani said…
time kaseh bnyk kak:)
assalamualaikum boleh tak saya copy dan paste apa sahaja dilaman ini yg menarik untuk saya kongsi dilaman blog saya,,,http://bersama2u.blogspot.com/
Al-Atiff said…
salam kak ina.. :) apa khabar.. mga sihat sekeluarga hendaknya..

terima kasih atas entry ini.. saya juga mengalami situasi yang sama.. kadang2 berjauhan dengan suami. sekarang pn suami di oversea.. mungkin sebuln..

menempuh hari tanpa insan yang dah dianggap sebagai teman suka duka memang memeritkan.. lbh lagi tatkala mengandung2 begini. tapi alhamdulillah, hati yang redha dan memahami dpt menerimanya.. moga allah menambahkan lagi ikatan kasih sayang ini..

kak ina, saya rasa 'sejuk hati' tiap kali ke blog akak.. terima kasih ye kak.. :)
Ummi said…
salam kak..saya sudah 5 bulan berjauhan dari suami tercinta..membaca entry kak kali ni memberi sedikit kekuatan..terima kasih
Ammyra said…
salam puan husna,

boleh ke beri email add, nak minta pandangan..

syukran jazilan
~SaHiDa~ said…
Salam puan, sy cari emel puan tp x jumpa. sy tanye kat sini jela. sy nak tanya psl solat jamak. sy dah duduk di kl hampir 6 tahun. kampung ibu bapa sy die perak. persoalan sy, boleh ke sy melakukan solat jamak 3 hr jika sy balik ke kampung ibu bapa sy di perak? untuk pengetahuan puan sy belum berkahwin.
Salam,

NORHAMIMAH : Boleh silakan :) Semoga kita semua beroleh manfaat yang ada.

UMMI : Alhamdulillah, semoga terus diberikan kekuatan. Terima kasih juga kerana sudi membaca.
ATIFF : Ws, Alhamdulillah...Kak Ina dan keluarga sihat.

Semoga Atiff diberikan kekuatan oleh Allah menempuh saat-saat begini. Banyak ganjarannya bagi orang yang bersabar, InsyaAllah :)

Terima kasih juga buat Atiff yang sudi membaca.
AMMYRA & CIKGU MARDIAH : Emel Kak Ina - noraslinaj@yahoo.com

CIKGU MARDIAH : Alhamdulillah, doakan kekuatan buat Kak Ina juga ye :)

Syukran dik atas sokongan.
ADIHAS : Kampung halaman diertikan di dalam istilah fiqh sebagai al-Watan al-Asli (الوطن الأصلي) atau tempat asal seseorang.

Manakala KL tergolong dalam tempat saudari bermastautin atau bermukim yang dinamakan tempat tinggal tetap (محل الإقامة الدائمة) atau ada yang menamakan watan hakiki, yang merupakan tempat tinggalnya, tempat cari rezki atau tempat belajar untuk tempoh yang lama (i.e 1-2 tahun).

Jika saudari tiba disekitar tempat bermastautin atau bermukim, maka solat tidak lagi boleh di Qasarkan. Mukim (مُقِيم ) disini dimaksudkan 'saakin' (ساكِن) atau tempat tinggal, taman, kolej, dsb.

(ruj : http://www.e-ulama.org/Tanya/Default.asp?mode=0&ID=3404 )

Walaubagaimanapun, di kalangan ulama mereka berbeza pandangan mengenai kebolehan menunaikan solat jama' di kampung halaman ini.


Boleh merujuk ke link ini :

http://qasolatjamakqasar.blogspot.com/2008/12/mohon-penjelasan-watan-hakiki.html

Semoga membantu.
whizurl said…
A'kum akak. Saya tidak pernah miss blog post akak yg best2 ;).

Saya baru berumahtangga dan ada 1 masalah. Masalah ini muncul sejak dari zaman saya & suami berkenalan lagi. Keluarga suami terlalu taksub dengan Amway.

Kami biasanya bergaduh besar tentang bab ini. Saya tidak boleh langsung menyebut pasal Amway. Dalam bab lain saya takde masalah seperti memasak & menjaga kebajikan suami yg lain.

Keluarganya juga seperti mendesak saya meninggalkan pekerjaan sekarang & involve in Amway seaktif yg mungkin. Saya telah berbincang dgn suami tetapi yg saya dapat adalah maki hamun.

Saya juga pernah cuba menjual barangan Amway sekali sekala namun bukan keinginan saya utk masuk kelas 2 kali seminggu (tak termasuk seminar dan bengkel).

Saya ada buat kajian yg Amway menyalurkan dana secara tidak langsung kepada politician republican in US & Angelican Church which also indirectly linked with Jewish (Israel).

Akak, saya buntu.
amylia said…
Salam,
Terima kasih kerana berkongsi ilmu. Saya amat tersentuh dan bersyukur diberi petunjuk. Saya telah merujuk kepada tulisan puan dalam entri saya di harsaamylia.blogspot.com
Unknown said…
Salam kak Ina,

Memang benar kata-kata pujangga..."Sayang isteri tinggal-tinggalkan..."

Betul seperti kata kak Ina, perpisahan yang sementara tentunya mengundang lebih rencah dan penambahan terhadap cinta bersama.

Saya amat bersimpati padasuami isteri yang terpaksa berjauhan dalam tempoh masa yang lama atas panggilan tanggungjawab duniawi. Diharapkan akar kedua pihat berusaha untuk berada di satu bumbung yang sama kerana tempat seorang isteri itu tentu sahaja di sisi suami.

Moga suami-suami dapat menjadi pohonan teguh untuk para ister bersandar dan supaya ditarbiyyah menjadi isteri solehah...amin...

Suka sangat membaca tulisan akak.

-ibunoor-
hadaiwan said…
assalamualaikum..
akak, nk minta kebenaran untuk share artikel ni dgn rakan2 dan suami..fyi, sy jg tergolong dlm duduk berjauhan dgn suami kerana tuntutan kerjaya..semoga artikel ini dpt memberi kekuatan kpd mereka yg seangkatan...
Ruby said…
Assalammualaikum wrh wbt...

Saya mohon share artikel ini... untuk panduan kaum hawa .. moga apa yg dititipkan jadi panduan bersama...

Syukran..
Hamba Allah said…
Salam, akak... ana pun nak mnta copy ke dalam blog... boleh ye?
ummi said…
terima kasih atas bahan yang bermakna..

Popular posts from this blog

JANGAN HILANGKAN.....

Pernahku... ( Sempena 8030 hari mengasihimu )

YANG PERTAMA DAN KEDUA